Användning av immaterialrättsligt skyddade tyger

Hej , dom senaste månaderna har jag sytt om kläder till bland annat hårband,flugor, toffsar och i annonsen har jag skrivit tydligt att dom är egensydda av mig.

Nu har jag fått brev av klädföretaget att dom ber mig sluta och vill ha ett skriftligt brev tillbaka där jag skriver att det kommer upphöra.

Har dom rätten på sin sida ?

Jag trodde självklart att jag inte gjorde nått fel.

Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Det är möjligt att tyget som du använder är skyddat genom Mönsterskyddslagen (ML) eller genom Upphovsrättslagen (URL). Det kan därför strida mot lagen att använda tyget för dina produkter, speciellt om du använder tygerna i kommersiellt syfte.

Skydd för mönster kan regleras i olika lagar. Mönster kan skyddas som ett konstnärligt verk enligt lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Enligt 1 § URL uppstår skyddet verket automatiskt då verket skapas förutsatt att verket är tillräckligt originellt. Enbart upphovsmannen har rätt att förfoga över verket och framställa exemplar av verket, 2 § URL. Ensamrätten innebär också att upphovsmannen äger en ekonomisk rätt. Det är upphovsmannen som har rätt att trycka eller framföra verket mot ekonomisk ersättning.

Ett mönster kan även registreras och få skydd enligt Mönsterskyddslagen (ML). Enligt 2 § är en förutsättning för skydd enligt ML att mönstret är nytt och tillräckligt särpräglat. Vad detta betyder är att det inte finnas ett annat mönster som är identiskt eller som ger samma helhetsintryck för en kunnig användare.

För att använda ett licensskyddat mönster måste man enligt såväl URL som ML ha rättighetsinnehavarens tillstånd. Enligt 5 § ML innefattar förbudet explicit utnyttjande genom att tillverka eller använda en produkt som mönstret ingår i eller används på.

Om det finns en risk att dina kläder går att förväxla med rättighetsinnehavarens mönster/produkt så krävs det att du får mönsterhavaren eller upphovsmannens samtycke. Bedömningen av om användningen av textilerna utgör ett intrång eller inte beror naturligtvis på hur och i vilken utsträckning du använder tygerna. Kortfattat är alltså svaret på din fråga att du inte får använda ett licensskyddat tyg för att sy och sälja kläder.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare