FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut15/04/2018

Användning av annans väg utan servitut

Hej! Vi köpte ett hus i höstas där våran väg går runt vår gård eller hur man ska säga, har alltså 2 uppfarter och båda ligger på våran tomt. Våran granne åker till sin gård via ena uppfarten, inget emot det så men det finns inget servitut. Eftersom det inte finns servitut, skulle då vi kunna hindra grannen att åka där då? Eller skulle vi kunna kräva något av grannen för att han får åka där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan det konstateras att servitut utgör en form av nyttjanderätt. Ett servitut innebär en rätt för en fastighet att på ett visst bestämt sätt använda en annan fastighet. Ett servitut kan innebära en rätt för en fastighet att använda en annans fastighets väg. I det fall du beskriver så finns inget servitut och därmed har din granne inte någon rättighet att använda vägen som är belägen på er fastighet.

Upprätta ett avtalsservitut

I ert fall kan det bli aktuellt att upprätta ett avtalsservitut. Ett avtalsservitut bildas genom upprättande av ett avtal mellan fastigheternas ägare. Om det är ägnat att främja en ändamålsenlig markanvändning får ett avtalsservitut upprättas. (14 kap 1 § 1 st jordabalken) Sådana servitut får endast avse ändamål som är av stadigvarande betydelse för den härskande fastigheten (i detta fall er grannes fastighet) och får inte förenas med skyldighet för ägaren av den tjänade fastigheten (i detta fall er fastighet) att fullgöra annat än underhåll av väg, byggnad eller annan anläggning som avses med servitutet. (se 14 kap. 1 § 2 st jordabalken)

Ett avtalsservitut kan och bör skrivas in i fastighetsregistret. Genom en sådan inskrivning kan man säkerställa att servitutet kommer gälla även mot en ny ägare till den tjänande fastigheten.

Vägservitutet kan innebära skyldigheter för den tjänande fastigheten att sörja för att vägen underhålls och är duglig. Om ingenting är avtalet gäller emellertid att den härskande fastigheten ska se till att vägen hålls i sådant skick att skada eller olägenhet inte uppstår. (14 kap 1 § 2 st jordabalken) Det är även möjligt att avtala om en skälig ersättning för upplåtelsen av servitutet.

Mitt råd är att upplysa er granne om att det krävs ett avtalsservitut för att han/hon ska ha rätt att nyttja vägen. Eftersom det utifrån omständigheterna i frågan kan utläsas att det är grannens enda möjlighet att ta sig till sin fastighet, är det troligtvis mycket angeläget för honom/henne att upprätta ett servitut, inte bara för att det möjliggör för honom/henne att nyttja vägen utan även för att det är en fördel att förhållanden som det aktuella är reglerade vid en eventuell försäljning.

Hjälp att upprätta ett avtal

Ett avtalsservitut ska upprättas i enighet med reglerna i 14 kap jordabalken. Om ni vill ha hjälp att upprätta ett avtal och/eller få ytterligare rådgivning rekommenderar jag att ni tar kontakt med våra jurister på Lawline.

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare