Använda copyright fria texter

Vi vill ta copyright fria texter/citat från bloggare. Dessa skall vi ha i en del av våra papperskalendrar. Vad kostar Er rådgiving.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du har några funderingar kring om ni kan använda vissa copyright fria texter/citat från olika bloggare för att ha i en del av era papperskalendrar. Eftersom du inte har angivit någon mer specifik fråga en så går jag i det följande igenom copyright på ett ganska generellt plan. Om du har eller kommer på några följdfrågor är du varmt välkommen att höra av dig till mig på min mailadress som jag bifogat i slutet av detta svar.

Reglerna om copyright, eller upphovsrätt som det heter i Sverige, återfinns i upphovsrättslagen (hädanefter förkortad URL).

Allmänt om upphovsrätt

När någon skapar ett litterärt eller konstnärligt verk får skaparen i fråga en upphovsrätt till det aktuella verket. Upphovsrätten innebär att skaparen åtnjuter vissa rättigheter till sitt verk. För det första uppstår en ensamrätt, det innebär att det oinskränkt är skaparen själv (d.v.s. upphovsmannen) som har ensam rätt att förfoga över verket och framställa exemplar det. Det rör sig alltså om en rätt för upphovsmannen att ensamt tillgodose sig den ekonomiska rätt som medföljer verket. (1 kap. 1–2 § URL)

De ekonomiska rättigheterna tillkommer alltid ursprungligen upphovsmannen, men det är fullt möjligt för upphovsmannen att genom avtal överlåta de ekonomiska rättigheterna till någon annan. Det är exempelvis inte helt ovanligt att författare överlåter de ekonomiska rättigheterna som är förknippade med deras verk till ett bokförlag.

Utöver ensamrätten och den ekonomiska rätten har upphovsmannen även en ideell rätt. Den ideella rätten innebär bl.a. att upphovsmannen har rätt att bli angiven om verket framställs eller görs tillgängligt för allmänheten. Om du således citerar någon annans persons verk så har upphovsmannen till det verket rätt att bli namngiven i samband med återgivandet. (1 kap. 3 § 1 st. URL)

Den ideella rätten innebär även att man ska visa respekt för upphovsmannen till ett verk och verket i sig. Det är inte tillåtet att ändra upphovsrättsligt skyddade verk på sätt att de kränker upphovsmannen. (1 kap. 3 § 2 st. URL)

Undantag från upphovsrätten

Trots vad jag nu har sagt är det fullt tillåtet att för privat bruk framställa begränsade delar av ett litterärt verk utan att det anses som ett intrång i upphovsmannens rättigheter. De framställda exemplaren får dock alltså inte användas för andra ändamål än privat bruk. Att sälja exemplar för kommersiellt bruk är således inte tillåtet. (2 kap. 12 § URL)

Vad gäller just citat finns det ett till speciellt undantag från upphovsrätten som gör det möjligt för andra att använda en text som är upphovsrättsligt skyddad. Det är nämligen fullt tillåtet att citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. (2 kap. 22 § URL)

Om man ska använda sig av ett citat måste det med andra ord ske på ett lojalt sätt. Det hela kan illustreras genom att det exempelvis är tillåtet att återge avsnitt ur annans verk inom ramen för ett eget självständigt arbete, till exempel genom att belysa en viss fråga med andra författares synsätt. Det är däremot inte tillåtet att exempelvis använda citat från andra i reklam eller i andra kommersiella syften.

Slutligen är det även alltid tillåtet att använda sig av någons upphovsrättsligt skyddade verk om man har fått samtycke till det av upphovsrättsmannen.

Hur uppstår upphovsrätt

Upphovsrätt uppstår i samma stund som ett litterärt eller konstnärligt verk skapas. Till skillnad från exempelvis patent behöver man således inte ansöka om att få ett verk upphovsrättsligt skyddat. (1 kap. 1 § URL)

De verk som skyddas av upphovsrätten är konstnärliga eller litterära verk, som är ett personligt uttryck för upphovsmannens egen intellektuella skapelse. Det krävs alltså en viss grad av originalitet och att verket är tillräckligt unikt, självständigt och personligt präglat för att en upphovsrätt till verket ska uppstå.

Om dessa krav är uppfyllda brukar man i sammanhanget tala om att verket har uppnått en så kallad verkshöjd och det är först då en upphovsrätt uppstår. Med det sagt är det fullt möjligt att även kortare partier av en längre text (såsom citat) kan ha verkshöjd. Frågan om en viss text åtnjuter upphovsrättsligt skydd måste avgöras i varje individuellt fall.

Påföljder vid intrång i någons upphovsrätt

Om man gör intrång i någons upphovsrätt genom att exempelvis inte följa de regler jag här ovan har redogjort för, kan man drabbas av olika påföljder:

Böter eller fängelse

Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet vidtar en åtgärd som innebär intrång i den ovan nämnda upphovsrätten döms för upphovsrättsbrott till böter eller fängelse i högst två år. Om brottet begåtts uppsåtligen och är att anse som grovt, döms man för grovt upphovsrättsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. (7 kap. 53 § 1–2 st. URL)

För att man ska kunna dömas för upphovsrättsbrott krävs således först och främst att man uppsåtligen eller av grov oaktsamhet har utnyttjat den andra personens verk. Med andra ord skulle det kunna beskrivas som att man var medveten om att man plagierade en text eller att man i vart fall misstänkte alternativt insåg riskerna med handlandet.

Vidare krävs det att man faktiskt har vidtagit en åtgärd som inneburit ett intrång i upphovsrätten. Dessa krav skulle vara uppfyllda genom kopieringen av texten och framställandet i samband med försäljningen av det verk som innehåller plagiatet.

Angående om det eventuellt skulle kunna röra sig om grovt upphovsrättsbrott ska man vid en sådan bedömning särskilt beakta om gärningen

1.har föregåtts av särskild planering,

2.har utgjort ett led i en brottslighet som utövats i organiserad form,

3.har varit av större omfattning, eller

4.annars har varit av särskilt farlig art.

Begår man ett upphovsrättsbrott kan man alltså dömas till allt från böter (då lägst 30 dagsböter á 50 kronor, eller, om brottet bör föranleda lägre straff än trettio dagsböter, penningböter uppgående till lägst 200 kronor) upp till högst sex år fängelse.

Ersättningsskyldighet

Utöver böter eller fängelse ska den som gör intrång i någons upphovsrätt även betala skälig ersättning för utnyttjandet till upphovsmannen eller hans eller hennes rättsinnehavare. Om intrånget sker uppsåtligen eller av oaktsamhet, ska ersättning även betalas för den ytterligare skada som intrånget har medfört. (7 kap. 54 § URL)

Redan när man kan konstatera att ett intrång föreligger så kommer man även alltså bli ersättningsskyldig för intrånget. Därutöver kan man även bli ytterligare ersättningsskyldig om upphovsmannen kan påvisa skada i form av exempelvis en nedgång i egen försäljning kopplad till ditt intrång.

Övriga rättsföljder

Slutligen kan ett intrång i någons upphovsrätt även föranleda andra rättsföljder – exempelvis får domstol, på yrkande av upphovsmannen eller hans eller hennes rättsinnehavare, besluta att egendom som ett intrång gäller ska återkallas från marknaden, ändras eller förstöras eller att någon annan åtgärd ska vidtas med den. (7 kap. 55 § 1 st. URL)

I ditt fall

I ditt beskrivna scenario är det inte helt tydligt huruvida papperskalendrarna som ni ska framställa är för privat bruk eller om de framställs i kommersiellt syfte. För det fallet att de bara ska användas för privat bruk är det, enligt vad jag har redogjort för ovan, fullt tillåtet för er att framställa papperskalendrarna oavsett om de är eller inte är upphovsrättsligt skyddade. Om ni däremot avser att använda dem i andra syften är det du beskriver inte tillåtet om texterna/citaten är upphovsrättsligt skyddade. Ett sådant användande kan leda till de ovan redogjorda påföljderna.

Om de texter/citat som ni vill använda är upphovsrättsligt skyddade eller ej kan jag tyvärr inte svara på. Som jag förstår det beskriver du det i din fråga som att de inte är upphovsrättsligt skyddade. För det fallet är det fritt fram för er att använda texterna/citaten hur ni vill. Men om ni vill vara på den säkra sidan kan ni alltid ta kontakt med respektive upphovsman och fråga om någon upphovsrätt föreligger.

Om det skulle vara så att verken är upphovsrättsligt skyddade kan ni då alltid be upphovsmannen om lov att få använda texterna/citaten på det av er önskade sättet. Förslagsvis bör ni i sådana fall upprätta ett avtal med respektive upphovsman för att få eventuell överenskommelse i skrift.

Vill du läsa mer om upphovsrätten rekommenderar jag Patent- och registreringsverkets hemsida som du hittar här.

Vad kostar vår rådgivning

I din fråga förstår jag det även som att du undrar över vad vår rådgivning kostar. På byrån har vi några olika typer av tjänster som kostar olika mycket. Bland annat har vi den expressrådgivningstjänst som du har använt dig av vid ställandet av denna fråga.

Vid vanlig express fråga får du ett svar av någon av våra rådgivare inom tre arbetsdagar, det kostar 995 kr*.

Vi erbjuder även samma typ av tjänst men med tillägget telefonuppföljning, innebärande att rådgivaren som besvarat din fråga ringer upp dig för en halvtimmes konsultation över telefon. Det kostar 1 395 kr*.

Respektive av dessa tjänster erbjuder vi även tjänsten Express24 för. Det innebär att svarstiden är 24 timmar istället för tre arbetsdagar. Dessa tjänster kostar 1 495 kr respektive 1 895 kr*.

Observera att dessa priser är de som råder för stunden. De gällande priserna kan alltså ändras och det är alltid de priser som anges i samband med att du köper någon av våra tjänster som gäller.

Utöver dessa tjänster erbjuder vi även en del andra tjänster, såsom exempelvis upprättande av avtal etc., till fasta priser.

Om du är intresserad av vidare hjälp och rådgivning från oss på Lawline är du varmt välkommen att återkomma till mig med dina kontaktuppgifter så kan vi tillsammans komma överens om vad som passar ditt behov bäst. Du når mig på mailadressen fredrik.nygren@lawline.se.

(*Alla priser är inkl. moms)

Avslutande ord:

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. För det fallet att du i efterhand kommer på några följdfrågor eller om du kanske upplever det som att jag har missförstått någonting i din fråga, är du varmt välkommen att höra av dig till mig på fredrik.nygren@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare