Använda andras varumärken i marknadsföring

Jag undrar om det enligt lag är ok att använda olika kända varumärken (till exempel fotografier från fotografiska, möbler från specifika märken, dekoration som kan kopplas till specifika varumärken osv) i arkitekturvisualiseringar vars syfte är att marknadsföra både mina tjänster på min hemsida men även i arkitekturvisualiseringar som jag säljer för marknadsföring till diverse kunder?

Eller kan jag få problem för att jag på något sätt inte köpt rättigheten till att visa det specifika föremålet i mina tjänster som jag säljer?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller frågan huruvida du kan använda någon annans varumärke regleras detta till största del av varumärkeslagen (VML). Ensamrätt till ett varumärke förvärvas genom registrering eller inarbetning (1 kap. 6 -7 § VML). Ensamrätten till ett varumärke innebär att ingen annan utan innehavarens tillstånd kan använda varumärket i näringsverksamhet. Det gäller tecken som är identiska eller liknar varukännetecknet (1 kap 10 § VML). I varumärkeslagen finns dock vissa begränsningar. Exempelvis hindrar inte ensamrätten någon annan att använda varukännetecknet om det är nödvändigt för att ange varans eller tjänstens avsedda ändamål (1 kap 11 § VML). Detta gäller särskilt reservdelar eller tillbehör till varor vilket i sådana fall får användas när det sker i enighet med god affärssed.

Sammanfattningsvis säger huvudregeln att du inte i näringsverksamhet och marknadsföring kan använda någon annans varumärke utan innehavarens tillstånd. Enligt min mening har jag svårt att se att du träffas av de undantagsregler som ensamrätten har. Du gör därför rätt i att inte använda dessa utan innehavarens tillstånd.

När det gäller frågan om användning av någon annans fotografier och möbler från specifika märken regleras detta av lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). När det gäller fotografier som exempelvis används på fotografiska är detta att se som ett konstnärligt verk. Även brukskonst det vill säga möbler kan vara konstnärliga verk. Den som har skapat ett konstnärligt verk har upphovsrätt till det (1 kap 1 § URL). Upphovsrätten innefattar ensamrätt för innehavaren att förfoga över verket genom att göra det tillgängligt för allmänheten i ursprungligt eller förändrat skick (1 kap 2 § URL). Det räknas som att du gör verket tillgängligt för allmänheten om du lägger ut den i din marknadsföring på din hemsida, som jag antar är öppen för alla att besöka. Det ses nämligen som att verket framförs offentligt (1 kap 2 § punkten 2 URL). Att använda fotografier i en miljö som blir tillgänglig för allmänheten kräver alltså även här innehavarens tillstånd.

Om du ändå önskar att använda andras varumärket på ett annat sätt råder jag dig till att be en jurist titta närmare på dessa möjligheter eller hjälpa dig med kontakten med upphovsrättsinnehavarna till verken. Du kan boka tid med våra erfarna jurister på Lawline. Har du inte tid att boka ett personligt möte kan vi även hjälpa dig via telefon.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänliga hälsningar,
Stephanie FjeldsethRådgivare