Använda andras konst i sin konst

Hej Antagande: Jag är kalligraf och vill använda mig av kända sångtexter i mitt konstnärsskap. Behöver jag upphovsrättsinnehavarens godkännande för: - Enskilda konstverk, dvs texten används till en unika tavla som sedan inte massproduceras, dock säljs . Behöver upphovsmannen nämnas i mitt konstverk? - Om mitt verk massproduceras, som vykort exempelvis, behöver jag godkännande då? - Vad gäller för utländska upphovsmän? Svensk lag eftersom jag gör mina konstverk här?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

kända sångtexter är med all sannolikhet upphovsrättligt skyddade verk enligt upphovsrättslagen. Upphovspersonen har en ekonomisk och en ideell ensamrätt till sitt verk.

DEN EKONOMISKA ENSAMRÄTTEN 2 § URL

Att framställa exemplar, överföra till allmänheten, offentligt framföra, offentligt visa eller sprida ett upphovsrättsskyddad verk kräver samtycke från upphovspersonen då denne har ensamrätten att ekonomiskt förfoga över sitt verk på ovannämnda sätt. Det finns inskränkningar i den ekonomiska rätten, exempelvis för privat bruk, men ingen inskränkning tycks vara aktuell i ditt fall och samtycke krävs för det ekonomiska förfogandet du tänkt använda dig av.

DEN IDEELLA ENSAMRÄTTEN 3 § URL

Det finns även en namngivelserätt och en respekträtt i upphovsrättslagen. Namnangivelserätten innebär att du måste namnge upphovspersonen enligt god sed. Respekträtten innebär att du inte får ändra upphovspersonens verk så att dennes anseende eller egenart kränks. Anseendet är förenklat andras uppfattning av verket, och egenarten är upphovspersonens egen uppfattning av verket. Ingen av dessa får kränkas. Det är därför viktigt att upphovspersonen godtar ditt användande av dennes verk.

Det är endast skillnad i omfattning på att göra en unik tavla och sälja eller att massproducera vykort och sälja när det kommer till upphovsrättslagens regler. Båda förfogandena strider mot upphovsrättslagen om samtycke saknas. Däremot är det självklart att sannolikheten för att upphovspersonen ska få reda på ditt upphovsrättsintrång ökar om du massproducerar. Upphovspersonen intresse av att vidta rättsliga åtgärder borde även öka om du i större skala sprider dennes verk och tjänar pengar på det utan att upphovspersonen gör det.

UPPHOVSRÄTTSLAGENS TILLÄMPLIGHET 60 § URL

"Bestämmelserna om upphovsrätt tillämpas på

1. verk av den som är svensk medborgare eller har sin vanliga vistelseort i Sverige

2. verk som först utgivits i Sverige eller samtidigt i Sverige och utom riket

3. filmverk vars producent har sitt säte eller sin vanliga vistelseort i Sverige

4. här uppfört byggnadsverk

5. konstverk som utgör del av här belägen byggnad eller på annat sätt är fast förenat med marken."

Jag har inte studerat internationell privaträtt, innebärande att min kunskap om tillämplig lag vid internationella tvister inte är den största. Dock vet jag att Bernkonventionen är en internationell konvention med såväl ekonomisk som ideell rätt. 160 länder är anslutna och deras lagar bör därmed ha relativt likvärdigt skydd även om skillnader givetvis förekommer.

Hoppas att svaret varit till hjälp.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare