FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/07/2017

Använda äldre brott i ny rättegång

Hej.

Jag undrar hur långt tillbaka en åklagare kan hitta information om en. Låt säga att jag skall upp i en rättegång och har blivit dömd för 30 år sen. Kan åklagaren hitta den informationen och sen använda sig av den i rättegången?

Jag vet att efter ett fängelsestraff så gallras registert 10 år efter avtjänat straff.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Åklagaren kan generellt sett inte använda sig av tidigare brottslighet för att du ska dömas för ett nytt brott. Oavsett hur lång tid som passerat avgör domstolen fallet baserat på den bevisning som presenterats, inte hur du agerat i tidigare brott. Att åklagaren har åtkomst till dessa brott gör således ingen skillnad, förutsatt att brotten inte hör ihop, exempelvis ett stöldbrott och ett häleribrott som uppmärksammas senare.

Det du kanske tänker på är hur detta kan påverka ett eventuellt straff i den nya rättegången. I enlighet med 29 kap. 4 § brottsbalken så får domstolen i sin straffmätning ta hänsyn till återfall i brottslighet. Två tumregler här är dock att det ska röra sig om samma typ av brott (två våldsbrott, två eko-brott, två tillgreppsbrott osv) samt att det inte ska ha passerat mer än fyra år sen det första brottet. Ett 30 år gammalt brott kan därför inte inverka.

Om du undrar över någon mer specifik uppgift är du välkommen att höra av dig igen med en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare