FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/12/2014

Antal timmar samhällstjänst

En person döms till 5 månaders fängelse för narkotikabrott, men straffet omvandlas till 120 timmars samhällstjänst. En känd skådespelare döms också till 5 månaders fängelse för narkotikabrott, men klarar sig med 75 timmars samhällstjänst. Varför så olika? Båda brotten är begångna i Stockholm men har inte samband med varandra.

Lawline svarar

Hej!

Då jag varken läst domarna eller varit med vid överläggningen och hört resonemangen kan jag naturligtvis bara svara allmänt och spåna i en eventuell orsak.

I stället för att dömas till fängelse kan rätten förena så väl villkorlig dom som skyddstillsyn med samhällstjänst. Rätten ska då meddela hur långt fängelsestraff som skulle ha dömts ut, om fängelse i stället hade valts som påföljd.

Enligt huvudregeln ska normalt en månads fängelse motsvara 40 timmars samhällstjänst. Därefter ska 20 timmar läggas till för varje månads fängelse. Fem månader fängelse som alternativt straff motsvarar alltså 120 timmars samhällstjänst.

I förarbetena betonas dock att antalet timmar ska bero på en helhetsvärdering, till exempel bör ett mindre antal timmar föreskrivas om det även utdöms böter. I rättskällorna har vidare förekommit diskussioner om antalet timmar bör variera beroende på om det är villkorlig dom eller skyddstillsyn som döms ut. I rättsfall har det dock främst blivit en skärpning av antalet timmar kombinerat med villkorlig dom. Man kan vidare tänka sig att domstolen beaktar om den dömde redan suttit frihetsberövad (t.ex. häktad) med anledning av brottet.

Sammanfattningsvis är det omöjligt att säga exakt varför antalet timmar inte är lika många. Att skådespelaren får ett lägre straff ska dock naturligtvis inte ha någonting att göra med att personen är känd.

Avslutningsvis vill jag poängtera att OM skådespelaren är Mikael Persbrandt, dömdes han till två månaders alternativt fängelse till samhällstjänsten. Däremot dömdes han till fem månaders fängelse i tingsrätten, dock utan samhällstjänst. Hans straff kan enligt det ovan sagda alltså verka hårdare än vad huvudregeln förespråkar, kanske är det en konsekvens av vad som har märkts av i några nyare rättsfall där man har höjt antalet timmer som förenas med villkorlig dom...

Lawline RådgivareRådgivare