FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/09/2020

Antagningskrav till polisutbildningen

Hej!

Jag har sett en hel del frågor och svar på huruvida man kan bli polis om man är straffad sedan tidigare. Jag har förstått att det inte är ett förhinder att söka utbildningen även om man är straffad. Men om det gått sådan lång tid att ens brott gallrats ur registret (vi säger 10 år) och man numera är "prickfri" och inte längre med i belastningsregistret, kan de under säkerhetsprövningen trots det se att du blivit straffad och därför anses som olämplig att bli polis?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Antagningskrav till polisutbildning

För att bli antagen till polisutbildningen så ställs en rad olika krav. Du ska exempelvis vara svensk medborgare, ha körkort, vara myndig samt inneha olika andra behörigheter. Dessutom ställs det olika fysiska, medicinska, psykiska och säkerhetskrav. Alla dessa krav är till för att bedöma lämpligheten, för att se till så att man har rätt egenskaper för yrket som polis.

Polisens säkerhetskrav innebär att du som vill bli polis ska vara godkänd inom Säkerhetsskyddslagen. Detta innebär en intervju samt en koll i belastningsregistret. Denna säkerhetsprövning syftar främst till att se till så att du är lojal och pålitlig. Efter säkerhetsprövningen gör intervjuaren en bedömning av personens lämplighet.

Tidigare Brott

Det finns inget som säger att man inte kan bli antagen hos polisen om man tidigare i livet blivit dömd för brott. Om du har en prick i belastningsregistret vid antagningen så innebär inte det automatiskt att du inte kan komma in. Det är upp till rekryterarna att göra en bedömning. Jag gissar att mycket beror på brottets allvarlighet samt den utdömda påföljden. Många rekryterare och arbetsgivare anser att tidigare brott kan tyda på bristande omdöme, dåligt umgänge i och med evuentella kriminella kontakter. Bristfälliga värderingar och dåligt omdömde är inget man vill att poliser ska ha som egenskaper. Mindre allvarligare brott, mindre förseelser, borde däremot inte vara något problem. Man kan säkert få möjlighet förklara varför man har fått pricken och liknande.

Om du har varit straffad tidigare, men att ditt brott har gallrats ur ditt belastningsregister så ser jag inte att denna omständighet borde vara något problem för polisrekryteringen. Eftersom det har gallrats så är det inte synligt, inte för polisen heller. Det finns inte särskilt mycket information att hitta angående denna specifika situation. Men jag skulle säga att det antagligen bara är till din fördel att din dom har gallrats ur belastningsregistret så att du kan ansöka till polisutbildningen med ett rent register.

Hoppas du har fått vägledning i din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare