Ansvarstid och garanti för badrumsrenovering

Hej! Vilken garanti/ansvarstid gäller för utfört arbetet i badrum inkl. VVS? Dvs. helrenovering av badrum.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en privatperson anlitar entreprenör för badrumsrenovering blir Konsumenttjänstlagen (KTjL) tillämplig. Enligt 17 § KTjL har du som konsument rätt att reklamera fel som upptäcks inom 10 år från det att uppdraget slutfördes. Ansvarstiden är, med andra ord, 10 år.

Entreprenören är inte skyldig att lämna garanti för arbetet utan det är frivilligt. Detta innebär att entreprenören ansvarar för exempelvis arbetet eller en viss egenskap under en tid som bestäms av entreprenören. Det är alltså möjligt att ha både reklamationsrätt (enligt lag) och garanti (om en sådan lämnas).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Jennifer ParmlindRådgivare