FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/06/2019

Ansvarsskydd vid hemförsäkring

Hejsan!

Jag har oturligt nog borrat rakt in i en elkabel i min hyresrätt. Både sovrummet och köket slocknade, lite dumt av mig då ett eluttag var 1 meter nedanför där jag borrade. Såg ingen sån där eldosa uppe i taket och de var ingen lampknapp eller något förutom dosan i närheten så tänkte att de kanske var lugnt. Min fråga är, blir jag betalingsskyldig för detta och om jag blir, tar min hemförsäkring detta? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med så kan jag säga att, ja, du kommer troligtvis att bli betalningsskyldig för detta, Jordabalken 12 kap 24 §.

Alla hemförsäkringar innehåller ett sk. ansvarsskydd. Detta betyder att försäkringen täcker dina kostnader om någon riktar ett skadeståndsanspråk mot dig, vilket din hyresvärd kommer att göra. Förutsatt att din försäkring omfattar dessa typer av skador, vilket det förmodligen gör, så kommer detta att betalas av hemförsäkringen.

Det som är viktigt nu är att du snabbt meddelar hyresvärden om skadan, annars så kan du bli ansvarig för ytterligare skador, se Jordabalken 12 kap 24 §. Sen så ska du också anmäla skadan till försäkringsbolaget, så kommer dem att utreda om du har rätt till ersättning eller om du ens är betalningsskyldig.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare