Ansvarar arbetstagaren eller arbetsgivaren för att ersätta skador på en hund som arbetstagaren klivit på?

Jag har en liten hundvalp på 12 veckor. Idag i skolan trampade en av vaktmästaren på henne så att hon skrek kraftigt och länge samt inte kunde gå efteråt. Han verkade ej märkbart berörd och brydde sig knappt. Hennes ben vart inte bättre så jag fick åka till veterinären. Det besöket kostade 2000 kronor och hon ska tillbaka på måndag, kanske även i helgen om hennes tillstånd skulle förvärras. Detta är i princip allt jag har denna månaden då jag är student och försäkringen täcker det inte för att självrisken är högre. Jag anser att han borde betala, men de säger att de är skolans försäkring som inte verkar täcka det pga han jobbade då det hände. Jag borde väl få ersättning precis som han skulle få ersättning om jag körde in i hans bil eller om min hund skulle vållat en skada på honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om ersättning för skador finns i skadeståndslagen. Jag förstår din fråga som att du vill ha svar på om du har rätt till ersättning antingen från skolan eller från vaktmästaren som trampade din på din hund. Precis som du säger har du rätt till ersättning från den som kan sägas har orsakat skadan på din hund, antingen avsiktligt eller av vårdslöshet. Utifrån den information jag har att tillgå är det svårt att avgöra om vaktmästaren kan sägas ha varit vårdslös eller haft för avsikt att skada din hund, däremot kan jag säga något om vem som ska ersätta dig. Skadeståndslagen säger att den som skadar annans egendom (ex. en hund) är skyldig att ersätta den (2 kap. 1 §), men om det rör sig om en arbetstagare som orsakar skadan kan det istället vara arbetsgivaren (skolan) som blir skyldig att ersätta skadan (3 kap. 1 §). För att skolan ska vara skyldig att ersätta dig i vaktmästarens ställe (förutsatt att han haft för avsikt att skada eller varit vårdslös) ska vaktmästaren ha orsakat skadan i tjänsten. Kravet på att arbetstagaren ska ha orsakat skadan i tjänsten innebär i princip att allt som sker på arbetsplatsen under arbetstid är arbetsgivarens ansvar, däremot faller sådana skador som arbetstagaren orsakar och som klart ligger utanför dennes arbetsuppgifter inte inom den kategorin. Om det är vaktmästaren eller skolan som ska ersätta dig beror alltså på om skadan på din hund kan anses ha uppstått i tjänsten eller inte. Om vaktmästaren klev på din hund medan han utförde en arbetsuppgift, exempelvis om han haft som uppgift att bära något stort och inte såg sig för, kan skadan sägas ha uppkommit i tjänsten. Om vaktmästaren däremot klev på din hund utanför skolområdet, efter att skoldagen slutat, är det mindre självklart att det är arbetsgivarens ansvar.

Om vaktmästaren kan anses ha orsakat skador på din hund antingen genom vårdslöshet eller avsiktligen har du (oberoende av vem som faktiskt ska ansvara) rätt till skälig ersättning för den vård som krävs för att din hund ska bli återställd (5 kap. 7 §).

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare