FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/02/2019

Ansvar som vittne i rättegång

Hej!

Jag såg en misshandel (ett slag) från min lägenhet. Jag ringde 112 och var sedan med på ett polisförhör på platsen. Jag har inte fått se vad polisförhöret, vad polisen skrev ner. Jag påpekade flera gånger att det var 50-60 meter till platsen från min lägenhet, så det är svårt att med säkerhet se vad som hände, jag är osäker på att polisen skrev in detta i förhörsprotokollet. Nu har jag blivit kallad att vittna på huvudförhandlingen. Vad ska jag göra? Ska jag påpeka att jag inte fått se/läsa förhörsprotokollet och att polisen inte skrivit in att jag såg händelsen 50-60 meter från platsen vilket gör att man inte ser deras ansiktsuttryck under händelseförloppet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den omständighet att du befann dig 50-60 m ifrån platsen är såklart en mycket viktig aspekt för rättens värdering av din vittnesutsaga. Det skulle därför förvåna mig om polisen inte antecknade detta under ett polisförhör.

I en rättegång vittnar du under straffansvar. Det betyder att du kan dömas för mened om du medvetet ljuger eller underlåter att berätta sanningen, se 15 kap 1 § Brottsbalken. Mitt råd är därför att du på eget initiativ gör det klart i rättssalen, under ditt vittnesförhör, att du befann dig 50-60 m från platsen. Om detta inte framgår av förhörsprotokollet kommer troligtvis åklagaren undra varför du inte har berättat detta tidigare. Då kan du under vittnesförhöret påtala att du visst har berättat detta för polisen.

Det bästa är förstås att höra av dig till åklagaren (eller polisen) i målet innan rättegången och gör det klart för åklagaren om dessa omständigheter. Det hjälper åklagaren att lägga fram sitt åtal på ett bättre och mer rättssäkert sätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare