Ansvar över skador hundar orsakar när man är hundvakt

jag och min fru var hundvakt, ägaren sa Max en vecka. Efter att veckan hade gått,så kunde vi inte ha hunden hos oss längre, så en vän hjälpte till och ha henne några dagar. Men vi fick åter ta hem hunden till oss då vår vän inte kunde ha henne längre. Vi bad ägaren hämta henne samma dag som hon kom åter hem till oss. Men inget svar från ägaren så vi skrev till henne igen dagen efter att hon måste hämta hunden och vi fick till svar att hon skulle komma. Men det gjorde hon inte. Två dagar senare anföll hunden mig när jag bar våran katt, jag tappar katten och hunden hugger katten,som blev så illa biten att vi fick ta katten till veterinären. Svåra skador och dyra kostnader. Ägaren till hunden kom samma dag å hämta henne och sa att hon ska betala konstnaderna. Hon har även skrivit på sms att hon vill betala men nu får vi ej tag i ägaren. Vad kan vi göra nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hundägaren men också innehavaren av hunden har så kallat strikt skadeståndsansvar för de skador hunden orsakar, enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Detta strikta ansvar innebär att ägaren eller innehavaren är skyldig att ersätta skador som hunden orsakar oavsett hur de uppkommer. Med innehavare menas "den som för underhåll eller nyttjande har tagit emot en hund". En hundvakt går alltså in under underhåll och anses därför som innehavare. Det kommer alltså vara svårt för er att driva frågan i domstol. Om ni har en drulleförsäkring eller liknande kanske det kan täcka kostnaderna.

Att hon dröjde så länge med att hämta sin hund är svårt att säga vad det innebär för er rent juridiskt, om ni behövde stanna hemma från jobbet eller något liknande kan det innebära en ytterligare skadeståndspost pga förlorad inkomst t ex. Eller avtalsbrott.

Nu har hon ju redan gått med på att betala för skadorna på katten och det är inget som hindrar henne att göra det, hon själv kanske tycker det är det rätta att göra rent moraliskt. Mitt råd till dig är att helt enkelt kontakta henne igen och skicka tydligt vilka kostnader saken gäller och be henne betala innan ett visst datum.

Med lite tur kanske det ändå går att använda 19 § i samband med en jämkning av beloppet enligt 6 kap. 1 § 2 stycket skadeståndslagen. Skadan på katten räknas som "sakskada" då djur är lös egendom. Om ni ska driva talan kan ni försöka trycka på att hon är ägaren och borde ha hämtat hunden en lång tid innan och därför bör hon vara skadeståndsskyldigt enligt 19 § lagen om tillsyn över katter och hundar, men att ni kan medge en jämkning av beloppet eftersom ni trots allt var hundvakt och kan på så vis anses vara medvållande till skadan. I ärlighetens namn är jag inte säker på om ni skulle ha framgång i att driva frågan på det här sättet.

Om du ändå vill försöka driva in det kommer du först behöva få domstolen att fastslå betalningsskyldigheten genom stämning och därefter kan kronofogden hjälpa er med ett betalningsföreläggande. Första steget blir alltså stämningsansökan.

Här har du en blankett om stämningsansökan: http://www.domstol.se/Publikationer/Blanketter/Ans%C3%B6kan%20om%20st%C3%A4mning%20-%20DV%20161.pdf

Här har du om hur då går tillväga och kostnader: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare