FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 24/03/2014

Ansvar hos arbetsledare.

Sista dagen på mitt sommarjobb på skara sommarland berättade min 20-åriga områdes chef att jag inte var välkommen tillbaka året därpå. Jag hade skött mig utmärkt men han litade inte på min simkunnighet. Han hade inte nämnt detta en enda gång under hela två somrar förutom att han sa på ett möte "det är bara att fråga om du är osäker på något" I övrigt hade jag skött mig utmärkt och hade högsta betyg på alla andra kriterier det enda mer han klagade på var tillräckligt latcho. Mn fråga är: 1. Har han rätt att säga att jag inte får komma tillbaks nästa år på min sista dag utan någon förvarning? (jag kanske ändå aldrig hade sökt igen) 2. Har han rätt att försöka ändra på min personlighet? Jag blev helt förkrossad och kändes som jag hade gjort ett dåligt jobb och är nu rädd varje gång min nuvarande chef vill prata med mig.

Lawline svarar

Hej!

Jag skall besvara dina frågor kortfattat.

1. Ja, han får säga att du inte får komma tillbaka. Eftersom det var din sista dag som sommarjobbare så avslutades din anställning, det rör sig således inte om en uppsägning eller ett avsked.

2. Det är inte straffbart att försöka ändra någons personlighet på det sätt du beskriver. Utifrån de omständigheter du beskriver så torde det inte heller röra sig om en kränkning som är att jämföra med förolämpning enligt 5 kap. 3§ brottsbalken.

Vill du själv läsa 5 kap. 3§ brottsbalken eller reglerna i sin helhet kan du göra det https://lagen.nu/1962:700

Vänliga hälsningar,

Christopher EscalanteRådgivare