Ansvar för ungdom vid medverkan till stöld i gäng

Hej!

jag är 15 år och var med ett gäng på fem personer. En av killarna kastade en sten vid dörrhandtaget på en smyckesbutik så man kunde öppna dörren och han tog en massa smycken för hur mycket pengar som helst! jag var delaktig genom att var med inne i affären och jag sa även till dom att sluta. Sen såg vi att polisen kom och då stack vi där ifrån och har aldrig pratat om det. Men nu så har en av killarna erkänt det för polisen och sagt våra namn.

Om man är 15 år och har varit med när någon har gjort inbrott i en affär räknas man då som medbrottsling? Och vad kan man få för straff? Eller vad blir konsekvenserna? Kan det bli rättegång?

Skulle bli oerhört tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet som begicks är stöld (8 kap. 1 § brottsbalken) eller grov stöld (8 kap. 4 § brottsbalken). Det beror på hur mycket skada de eller ni gjorde när ni var där och tog er in och värdet på det som stals. Om värdet överstiger 5 prisbasbelopp, dvs är mer än 224 000 kr, är det ett betydande värde och då kommer det räknas som grov stöld.

När domstolen dömer någon för stöld eller grov stöld kommer de bedöma varje persons uppsåt, dvs avsikt, även om det är flera personer inblandade. Att någon blir dömd behöver alltså inte betyda att du också blir det. För att bli dömd till stöld måste det finnas ett tillgreppsuppsåt (dvs att vilja ta något och behålla det) och det har du inte om du inte själv har tagit smycken eller senare tagit emot dem. Om du inte har rört några smycken kan du alltså inte bli dömd till stöld!

Du frågade också om du kan räknas som en medbrottsling. Lagregeln heter medverkan och finns i 23 kap. 4 § brottsbalken. För att bli dömd för detta brott krävs det att du ska ha "främjat med råd eller dåd", dvs du har inte själv gjort själva brottet men du kanske var med och planerade eller gav kompisen stenen som han använde för att slå sönder rutan eller uppmuntra dem till att göra brottet.

Om brottet räknas som grov stöld kan du också vara ansvarig för att inte ha avslöjat brottet, enligt 8 kap. 12 § brottsbalken. Men jag tror inte att det kommer vara grov stöld utifrån vad du har berättat.

Det är viktigt att veta om du var 15 år innan detta begicks eftersom en 14-åring inte är straffmyndig. Även om du var 15 år när det hände kommer ditt straff att vara väldigt milt! Straffen ungdomar får är betydligt kortare än vuxna och ungdomar får också särskilda påföljder som ungdomsvård, ungdomstjänst eller sluten ungdomsvård. Du kan också få böter och i vissa fall fängelse (det kommer knappast du att få). Du kan läsa mer om det här.

Börja inte att ljuga och undanhålla saker. Håll dig till sanningen så kommer det att vara över fortare än du tror.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare