FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt23/06/2020

Ansvar för skada på grannes tak, orsakad av anlitad snickare

Hej. Jag har lagt om mitt tak dom snickare jag anlita för att göra jobbet glömde spika några pannor.

Som har blåst ner i en storm på min grannes garaget tak.

Som är skadat. Snikarna har lagat pannorna på mitt tak samt granens platta tak. Men grannen nöjer sig inte han vill ha omläggning av taket och säger att det är jag som är skyldig vad händer mvh Jonas

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle föreslå att du inte gör någonting. Grannen kan försöka ta saken vidare till Kronofogdemyndigheten eller tingsrätten, men jag har svårt att se att grannen skulle vinna någon framgång i så fall. Nedan förklarar jag varför och motiverar min bedömning.

Den som vållat skadan är ansvarig att ersätta den

Den som orsakat en skada är den som är skyldig att ersätta den (2 kap 1 § skadeståndslagen). Enligt det du beskriver är det snickarna som orsakat skadan, inte du. Det är inte du som lagt takplattorna och heller inte du som gjort det på ett felaktigt sett som i sin tur orsakat skador på din grannes tak. Man kan inte hållas ansvarig för sådant som står utom ens kontroll.

Det finns dessutom en särskild lag som i det här fallet stadgar snickarnas skadeståndsansvar (1 och 6 § § produktansvarslagen). Snickarna har i sitt arbete inte fullgjort sitt ansvar vilket medfört en säkerhetsrisk från de lösa takplattorna. Det kan förväntas att takplattorna fästs korrekt och inte trillar ner vid blåst (2 och 3 § § produktansvarslagen). Snickarna som lagt plattorna är därför skadeståndsskyldiga (6 § produktansvarslagen).

Grannen har därför inget anspråk att göra gällande mot dig. Om grannen har ett anspråk är det mot snickarna.

Skadan är redan ersatt

Såsom du beskriver verkar snickarna ha reparerat skadorna av grannens tak på egen bekostnad. Visserligen hade din granne rätt till ersättning för skadan på hans tak, dock endast till den utsträckning att ekonomisk förlust eller kostnader för reparationer täcks (5 kap 7 § skadeståndslagen). Grannen har därför inte rätt till omläggning av hela taket om skadorna redan är reparerade (så länge skadorna som vållats inte varit mer omfattande såklart).

Sammanfattning

Den som orsakat skadan är skyldig att ersätta den. I ditt fall är det alltså snickarna som är skadeståndsskyldiga. Skadeståndet ska endast täcka den faktiska skadan, och granne kan därför inte få ersättning för mer än vad som faktiskt skadats och vad snickarna redan verkar ha åtgärdat.

Det finns, enligt min bedömning av det du beskrivit, inget anspråk din granne kan göra gällande mot dig. Du behöver därför inte göra något.

Hoppas du fått svar på din fråga, om inte är du välkommen att ställa fler!

Lawline RådgivareRådgivare