Ansvar för skada orsakad av hund

Jag och min Hund passerar ett bostadsområde och 2 hundar kommer springandes mot oss naer vi passerar førbi huset. De springer från huset okopplade och huset saknar staket. 2 Hundar mot min hund gjør att min hund kanner seg trangd. Hundarna sjaller och vill slåss mot min hund.

Min hund biter den ena hunden så denne få uppsøka veterinaren. Deras hundar var okopplade och min hund var kopplad, dock ganska stark hund.

Vems ar ansvaret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Situationen du beskriver regleras i lagen om tillsyn över hundar och katter. Av 19 § följer att en skada som orsakas av en hund, ska ersättas av dess ägare (eller innehavare), även om ägaren inte vållat skadan. Detta är ett så kallat strikt ansvar, det krävs ingen oaktsamhet eller dylikt för att ansvar ska åläggas. Har din hund bitit en annan hund är det således du (som ägare) som är ansvarig.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare