Ansvar för makes skulder?

Hej, om min makes skulder går till inkasso eller till kronofogden går det på min kredithistoria?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är vanligt att tro att man behöver stå för sin makes skulder om maken har skulder som han/hon inte kan betala. Även om man är gift svarar emellertid varje make enbart för sina egna tillgångar och skulder. Endast om du och din make gemensamt skulle stå som låntagare för ett gemensamt lån kan du bli drabbad att betala makens del, vilket skulle kunna leda till ett betalningskrav på dig. Detta beror på att banken har rätt att kräva låntagarna på det som kan betalas. Så länge det inte är fråga om ett gemensamt lån och en gemensam skuld kan du aldrig bli drabbad. Även om din makes skulder har gått så långt som till kronofogden eller till inkasso är det inget som kommer synas i din kreditupplysning. Varje kreditupplysning är personlig och helt oberoende av sin makes sådan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare