Ansvar för hundägare

En grannes hund har flertalet gånger kissat inomhus på väggarna i lägenhetskorridoren. Bryter detta mot någon lag eller är det upp till bostadsrättsföreningen att sätta regler för detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ersättning för skador som hunden orskar

Enligt 19 § i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter stadgas att hundägare har ett strikt skadeståndsansvar för skador som hunden orsakar. Med strikt skadeståndsansvar menas att det inte spelar någon roll om hundägaren har varit vårdslös eller inte. Även om hundägaren har skött sig exemplariskt och inte kan rå för att hunden kissar i korridorren, är hundägaren genom ovannämnda bestämmelse skyldig att ersätta all den skada som hunden orsakar.

Om du kan visa att du har lidit ekonomisk skada av hundens kissande, har du alltså rätt till skadestånd från hundägaren. Eftersom hunden kissade i lägenhetskorridoren är det dock mer troligt att bostadsrättsföreningen gemensamt som har lidit skada av hundens kissande. Föreningen hade kunnat få skadestånd för eventuell skada på byggnaden och för uppstädningen efter hunden.

Bostadsrättsföreningens stadgar och ordningsregler

Bostadsrättsföreningen kan på en stämma rösta igenom nya ordningsregler. Om man därefter inte följer ordningsreglerna kan man i vanlig ordning bli varnad och i värsta fall utesluten ur föreningen.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att ställa fler frågor eller kontakta vår juristbyrå via info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare