Ansvar för hund i egen trädgård?

Vi bor i radhus och har nyligen skaffat katt. Vår närmaste granne har en liten hund. Vår katt är utekatt och grannens hund vistas ibland i trädgården. Mellan vår och grannens trädgård finns det bara lågt stängsel.

Idag var vår katt på grannens tomt medan hunden var där. Hunden fick spel och försökte ge sig på katten. Lyckligtvis hände det ingenting allvarligt eftersom grannen hann gå emellan i tid.

Grannen menade då: "Er katt får inte vara i min trädgård. Jag har hund!"

Min fråga: Rent rättsligt sätt, har grannen rätt? Kan hon kräva att vår katt inte får vara i hennes trädgård (vilket i praktiken skulle innebära att han inte längre skulke kunna vara utekatt)? Eller är det snarare grannens ansvar att se till att hennes hund inte skadar vår katt även när katten är på hennes tomt?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline!

För hundägare råder s.k. rent strikt ansvar. Det innebär att skador som orsakas av hund alltid ersätts av ägaren (19 § lagen om tillsyn av hund och katt). Om det sker på deras egen tomt kan dock ansvaret jämkas enligt 6 kap. 1 § andra stycket skadeståndslagen. De kan alltså inte förbjuda att er katt strosar omkring som katter gör men om det skulle ske något så är de skadeståndsskyldiga. Dock kan ni behöva betala 50/50 eller liknande om det sker på deras tomt.

Jag brukar alltid tycka att hundar och katter är vänner egentligen så jag hoppas att det löser sig mellan de små vännerna.

Hoppas det besvarar er fråga, ursäkta att det dröjde. Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare