FrågaÖVRIGT26/06/2019

Ansökan om körkortstillstånd och tips

Hej!

Hur man kan ansöka körkort och hur man börja från var om ni snäll ge mig typs.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ha valt att dela in detta inlägg i 5 delar:

1.Tillstånd (vad du behöver göra innan du börjar övningsköra)

För att få börja köra både och via trafikskola behöver du ett körkortstillstånd. För att få ett körkortstillstånd behöver du göra två saker. Det första är att du ansöker om körkortstillstånd Klicka här för att ansöka. Svara på frågorna och skicka in ansökan. Det andra är att du går till en optiker och gör ett syntest. Säg till optikern att syntestet gäller körkortstillstånd. Kostnaden brukar ligga mellan 0–300 kr. Viktigt att veta är att ett körkortstillstånd är giltigt i 5 år.

För att få övningsköra privat krävs förutom ett körkortstillstånd också ett handledartillstånd. För att få ett handledartillstånd behöver du göra två saker.

Det första är att du går på en handledarkurs (Introduktionsutbildning). För att få ett handledartillstånd krävs att du som skall ta körkort och in privata handledare går på en handledarkurs, även kallad introduktionsutbildning. Ni båda måste inte gå vid samma tillfälle.

Det andra är att ansöka om handledartillstånd Klicka här för att ansöka. Handledartillståndet är en koppling mellan handledaren och eleven. Det krävs att ni har ett handledartillstånd för att ni skall få lov att övningsköra privat.

Handledarkursen är giltig i fem år, därefter måste kursen göras om. Lägsta ålder för genomförandet av handledarkursen är 15 år och 9 månader.

Handledarutbildning, var?

Dom flesta trafikskolorna erbjuder handledarutbildning. En handledarutbildning brukar ta ca 3 1/2 timme. Det är viktigt att du kommer i tid och har legitimation med. Trafikskolan får inte släppa in dig om du kommer för sent eller inte kan legitimera dig. Kostnaden för en handledarutbildning är ca 300-500:- per person. Priserna varierar i landet.

Krav på handledaren

Handledaren ska ha fyllt 24 år och ha körkort för det fordon som du ska övningsköra med.
Handledaren ska ha haft körkort i minst 5 år under de senaste 10 åren och det får inte ha varit återkallat i mer än tre månader under de senaste tre åren. Handledare får inte heller haft körkort med villkor om alkolås de senaste tre åren.

2. Material
(vad du behöver för att klara teoriprovet)

Det som behövs för att klara provet är både körkortsteori och praktik. Körkortsteorin består av körkortsboken. Du kan dessutom köra övningsprov (teoritester) för att testa dina kunskaper. Övningsproven är till för att öva inför teoriprovet på trafikverket.

3. Obligatoriska delar i körkortsutbildningen

Om du väljer att övningsköra privat eller på trafikskola spelar ingen roll. Nedanstående delar är obligatoriska och måste genomgås innan du kan få ditt körkort.

Riskutbildning del 1 (Riskettan B)

Riskettan är en teoretisk riskutbildning som behandlar ämnena alkohol, droger och riskbeteende i trafiken. Detta är ett obligatoriskt moment i körkortsutbildningen. Riskettan måste vara genomförd och godkänd innan Teoriprovet och Uppkörningen genomförs. Dom flesta trafikskolorna erbjuder riskettan. Kostnad 500-700:-. Giltighetstiden för Riskettan är fem år.

Riskutbildning del 2 (Risktvåan B/Halkan)

Risktvåan är en teoretisk och praktisk utbildning som utförs på en speciell trafikövningsplats. Den är ett obligatoriskt moment i körkortsutbildningen. Risktvåan måste vara genomförd och godkänd innan Teoriprovet och Uppkörningen genomförs. Kostnad 2000-2400:-.

Giltighetstiden för Risktvåan är fem år.

Boka risk 2:an i slutet av din körkortsutbildning. Ju mer körvana du har innan du genomför risk 2:an, desto mer ger den dig.

Teoriprov

Teoriprovet utförs i Trafikverkets lokaler. Foto till körkortet ska tas i Trafikverkets fotoautomat innan teoriprovet, var därför på plats 30 minuter innan bokad tid. Kostnad för fotografering: 80:-

Provet består av 70 frågor varav 5 frågor är testfrågor som inte ger några poäng. Maxtiden är 50 minuter. För att bli godkänd krävs 52 poäng. Resultatet meddelas direkt efter att provet avslutas. Kostnad: 325:-

Körprov (uppkörning)

Uppkörningen utförs på Trafikverket. Uppkörningen varar i cirka 50 minuter, inklusive en säkerhetskontroll.
Resultatet meddelar inspektören direkt efter att provet avslutas. Kostnad: 800:-

Bokning av prov
Bokning av Teoriprovet och Uppkörningen sker vid samma tillfälle. Proven kan genomföras på samma dag och bör inte genomföras med mer än två veckors mellanrum. Teoriprovet genomförs alltid innan Uppkörningen. Oavsett resultatet på Teoriprovet så ska Uppkörningen genomföras. Om man av någon anledning uteblir från Teoriprovet så får man inte genomföra Uppkörningen.

Om du kör upp genom en trafikskola hyr du trafikskolans bil. Kostnad ca 500-900:-
Om du väljer att göra en privat uppkörning hyr du Trafikverkets bil. Kostnad 400:-

Efter att proven bokats skickar Trafikverket en tidsbekräftelse. Faktura på provavgifterna kommer i brevlådan via mail i samband med teoriprovet.

Omprov
Ett godkänt prov är giltigt i två månader. Båda proven måste vara godkända inom dessa två månader annars måste nya avgifter betalas och båda proven göras om. Omprov kan endast bokas efter att båda proven är genomförda.

Den enda roliga kostnaden.
När du blivit godkänd på teori och körprovet och skall få ditt körkort tillkommer den sista kostnaden. Det är den enda kostnaden som kanske är rolig att betala!? Tillverkning av körkortet: 250:-

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare