Ansökan om körkortstillstånd efter återkallelse av körkort med spärrtid

Tjenare jag åkte på ringa narkotika förra sommaren maj 2021 och jag ansökte om körkortstillstånd nu nyligen men hade spärrtid i 1 år fram till 2 maj 2022 och jag undrar om det finns en chans att jag får den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du har fått ditt körkort återkallat med en spärrtid på ett år till följd av en dom avseende ringa narkotikabrott. Dessutom, huruvida det är möjligt att få körkortstillstånd efter ansökan då spärrtiden gått ut.

Ansökan om körkortstillstånd efter återkallelse av körkort med en spärrtid på ett år?

Huvudregeln är om spärrtiden är ett år eller kortare och om återkallelsen av körkortet beror på en mindre allvarlig företeelse kan Transportstyrelsen utfärda ett nytt körkort utan någon speciell prövning, se här. Om körkortstillståndet har återkallats på grund av annat allvarligt brott än trafikbrott kan du tidigast ansöka om körkortstillstånd sex månader innan spärrtiden har gått ut, se här. Om du blir beviljad körkortstillståndet kommer du att få en ansökningsblankett skickat som du ska fylla i och skicka tillbaka, för att ditt nya körkort ska kunna tillverkas.

Avslag med spärrtid på ansökan om körkortstillstånd - vad kan man göra?

Om du får avslag med spärrtid på din ansökan om körkortstillstånd måste du göra ett nytt körkortsprov innan du kan få ett nytt körkort. Det gäller oavsett vilken anledning du har fått körkortet återkallat eller hur lång spärrtiden är, se här

Slutsats

Utifrån huvudregeln och Transportstyrelsens information bör du efter ansökan kunna få beviljad körkortstillstånd. Om så är fallet får du köra igen efter att du har fyllt i och skickat in grundhandlingen (ansökningsblanketten) till Transportstyrelsen. Dessutom ska återkallelsetiden ha tagit slut och Transportstyrelsen ska ha beslutat att ditt körkort ska tillverkas. Detta gäller enligt huvudregeln och såvida det inte föreligger några andra omständigheter i ditt fall som tyder på annat bör du inte få avslag.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare