FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/06/2015

Ansökan om adoption

Hej!

Jag har inte haft kontakt med min biologiska pappa sedan jag var sex år gammal. Däremot så har min mammas karl blivit som min pappa. Vi har nu pratat länge om att han skulle adoptera mig, eftersom min pappa ändå inte finns med i mitt liv och mammas karl finns där som en pappa ska. Jag är 22 år gammal och funderar på hur man ska gå till väga. Vad är det för något man ska fylla i för att göra en ansökan om adoption? Var finns det blanketter eller ska man ringa någonstans?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till oss på Lawline!

Beslut om adoption tas av tingsrätten på den ort där du bor. Jag skulle därför råda dig att höra av dig till dem så att de därmed närmare kan informera dig om vad du, din mamma och din mammas man behöver tänka på när ni utformar en ansökan om adoption (de exakta rutinerna kring detta kan nämligen något skilja sig åt beroende på var du bor).

Om du har några ytterligare funderingar kring din fråga är du alltid välkommen att höra av dig till mig.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare