FrågaFAMILJERÄTTAdoption24/10/2021

Ansöka om och samtycka till vuxenadoption?

Hej!

Har en fråga gällande vuxenadoption. 1) Vem av parterna är det som måste skicka in ansökan till adoption? Är det den som adopterar eller den som blir adopterad? 2) På domstolens hemsida pratas det mycket om samtyckespapper från både parterna men för allt i livet kan jag inte hitta någon form av blankett. Hur går jag tillväga här, är det något jag ska skriva ihop själv?

Mvh

Karolina

Lawline svarar

Hej Karolina!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ansökan

Regler om adoption finns i föräldrabalken (FB). Där stadgas att en adoptionsansökan ska göras av den som vill adoptera (4 kap. 11 § FB). Denna person kallas för sökanden. Ansökan ska lämnas till tingsrätten på den ort där den som sökanden vill adoptera bor (4 kap. 12 § FB). När ansökan lämnats in blir det tingsrättens jobb att utreda om adoptionen är möjlig att genomföra (4 kap. 13 § FB).

Samtyckespapper

Den som är över 12 år gammal kan inte adopteras utan att först ha lämnat samtycke (4 kap. 7 § FB). Som jag nämnde precis ovan är det domstolens jobb att utreda om adoptionen är möjlig att genomföra. Domstolen ska därför kontakta den som sökanden vill adoptera och inhämta dennes samtycke. Detta kan ske på lite olika sätt, men här har du ett exempel på en blankett som skickas ut av Varbergs tingsrätt.

Istället för att vänta på att tingsrätten hör av sig är det också möjligt att bifoga en egengjord samtyckeshandling direkt till sin adoptionsansökan. Det är viktigt att det framgår vem det är som skriver under, att personen förstår vad adoption innebär samt att det inte getts eller utlovats någon ersättning på grund av adoptionen.

Domstolsverket har en steg-för-steg guide på sin hemsida som du kan följa. Där finns även möjlighet att söka efter vilken domstol man ska skicka ansökan till samt kontaktuppgifter direkt till den domstolen. Guiden hittar du här.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare