Anonym orosanmälan

Hej, får socialen gå vidare till en utredning om en orosanmälan är anonym?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Socialtjänsten ska när det inkommit en orosanmälan angående ett barn göra en akut skyddsbedömning inom det närmaste dygnet eller som det står i lagtexten; genast. Detta är för att se till att barnet inte är i akut behov av skydd och stöd t ex om det föreligger risk för våld. Beroende på vad man där kommer fram till har man därefter enligt socialtjänstlagen 11 kap. 1a § 14 dagar på sig att fatta ett beslut om att starta (eller inte starta) en utredning.

Socialtjänsten är alltså alltid skyldig att göra en riskbedömning omgående oavsett om orosanmälan är anonym. Huruvida socialtjänsten väljer att inleda en utredning eller inte och vad den kan komma att innehålla kan variera beroende på vad det är för information som kommit till socialtjänstens kännedom.

Det finns dock yrkesgrupper som inte kan göra orosanmälningar anonymt utan som har en anmälningsplikt som ingår i deras yrkesroll, exempel på dessa är poliser, hälso- och sjukvårdspersonal, skola, förskola och socialtjänst.

Som privatperson behövs inga bevis och man kan vara anonym i sin anmälan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

AnnaSara JariusRådgivare