Annullera äktenskap?

Om jag åker till Nigeria och gifter mig kan jag få äktenskapet anullerat då? Och hur går det till, skilsmässa tar sex månader om jag förstått rätt men hur går anullering till?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline med Din fråga.

Enligt svensk rätt kan ett äktenskap endast upplösas på två sätt. Detta framkommer av 1 kap 5 § äktenskapsbalken (1987:230) där det stadgas att äktenskap upplöses genom ena makens död eller genom äktenskapsskillnad (skilsmässa). Ett äktenskap kan således inte annulleras i Sverige.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare