Anmälningsskyldighet för dagisfröknar enligt socialtjänstlagen

Vad gör man vid villkorliga anmälningar till Socialtjänsten? Jag har ett barn som behövde genomgå många förändringar sedan en av föräldrarna har drabbats av sjukdom. Man kan säga att det uppstod ett vakuum i hennes liv, som fick henne att söka uppmärksamhet genom att berätta för dagisfröknarna att hon blev slagen av den respektive föräldern. Dagisfröknarna tog detta som anledning att hitta på en massa grejer, som de rapporterade till Socialnämnden- antagligen för att lära föräldrarna en ond läxa, där de under längre tid hade "stört" verksamheten, bland annat med fluktuerande tider, pga den respektive sjukdomen. Familjen var "i vägen". Det är en helt annan fråga om Soc. i sin tur hade kunnat hjälpa den sjukdoms- drabbade familjen. Verksamheten verkar inte vara anlagd till att ge någon form av meningsfull hjälp, och det skulle inte heller ställas under debatt just här. Min fråga är helt enkelt om en dagisfröken som gör sådant här kan vara helt immun från att få lagliga konsekvenser, eftersom de kan alltid åberopa sig på att behöva göra det bästa för barnen ? Det handlar om former av förtal som ingen privatperson hade kunnat komma iväg med som jag tycker, och fastän själva ärendet har snabbt lagts ned, så önskar jag ändå åstadkomma någon form av rättvisa...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vissa myndigheter och yrkesverksamma är enligt lag skyldiga att anmäla till socialnämnden om de får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa (14 kap. 1 § socialtjänstlagen). Exempel på yrkesverksamma med sådan skyldighet är dagisfröknar. Anmälningsplikten är obligatorisk. Även sådana uppgifter som är svårbedömda eller obekräftade ska anmälas, om de antyder att ett barn kan vara i behov av stöd eller hjälp från socialnämnden. Det åligger sedan socialnämnden att utreda de uppgifter som lämnas i anmälan och utreda det eventuella behovet av åtgärder.

Det kan särskilt uppmärksammas att en anmälan kan göras beträffande obestyrkta uppgifter. Det är inte ovanligt att anmälningsskyldiga personer gör egna överväganden om den kännedom de har är tillräckligt underbyggd. Men det är inte anmälarens utan socialtjänstens sak att utreda och avgöra allvaret i barnets situation. Utifrån de omständigheter som förelåg är det möjligt att dagisfröken gjorde bedömningen att anmälningsskyldighet förelåg.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare