FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/07/2017

Anmäld för misshandel och olaga hot

Hej

Min exman anmälde mig för misshandel och olaga hot vid 6 punkter. Många av de är sanna men det är mer till försvar. Han har provocerat mig under en lång tid och gjort intrång till mitt privata hem trots att vi inte var i en relation. Under en inspelning hör man gallskrika åt honom framför vårt barn att han ska gå ut från mitt hem trots att han vägrar. Under den andra inspelningen provocerade han mig ordentligt där jag tar fram en kniv och ber honom och vårt barn att döda mig för att det var det han ville.

Nu ångrar han sig och erkänner att det var hans fel för att han provocerade mig så mkt som att t.ex kalla mig för hora och inte lät mig ta mitt barn.

Jag vet att han inte kan dra tillbaka anmälan men vad för straff kan man få trots att jag och han försöker hjälpa varandra nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en domstol anser att du har gjort dig skyldig till ett brott ska en straffvärdebedömning göras. Det innebär att domstolen tar hänsyn till en rad omständigheter som kan påverka straffet i såväl mildrande som skärpande riktning. Provokation är ett exempel på en förmildrande omständighet. Det ska vid en objektiv bedömning av omständigheterna framstå som förståeligt att den tilltalade agerat som han eller hon gjort.

Jag kan inte uttala mig om vilket straff du kan dömas till, eftersom jag inte känner till de exakta omständigheterna i ditt fall. Men det kommer att vara till din fördel om din ex-man erkänner att han har provocerat dig till att begå gärningen.

Du kan kontakta polismyndigheten om du har ytterligare frågor och funderingar. Du bör till exempel informeras om dina möjligheter att få hjälp av en offentlig försvarare.

Lycka till med allt!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare