Anmälan för olaga hot

Hej! Undrar om poliser är skyldiga att ta emot anmälan om t.ex. förtal eller hot, då man själv känt sig extremt hotad i en situation? Eller om de innehar rätten att göra en bedömning av trovärdighet när de tar uppgifter som ingår i anmälan? Undrar även om det fortfarande går att anmäla för kränkning? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du anser att du blivit utsatt för ett olaga hot eller för ett förtal så skulle jag råda dig att anmäla brottet till polisen. Baserat på din anmälan kommer det sedan göras en bedömning huruvida det brott du anmäler går att bevisa i en rättegång och om det går att fälla någon till ansvar för brottet. Det innebär naturligtvis att en bedömning av trovärdigheten av din berättelse kommer att göras innan en allmän åklagare kan väcka talan i domstol för brott.

Robin HenningsonRådgivare