FrågaSKATTERÄTTÖvrigt23/04/2022

Anmäla i efterhand till Bolagsverket och undvika ansvar för skattebrott och skattetillägg?

Jag har ett bolag som anmäler utdelning på K12-bilaga, d v s okvalificerade andelar i onoterat företag. Utdelningsutrymme fanns och finns. Styrelsen beslutade om en extra utdelning 2020. Anmälan om denna utdelning har av försummelse inte skett till Bolagsverket. Det har inte heller tagits upp på K12-bilagan i min privata deklaration 2021. Finns det något sätt att rätta till denna fadäs nu 2022 både gällande Bolagsverket och Skatteverket?

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Bolagsverket

Beslut om extra utdelning ska, precis som du har identifierat, egentligen anmälas direkt till Bolagsverket (18 kap. 10 § aktiebolagslagen). Denna regel finns till för att se till så att bolagets intressenter kan få all information om bolaget via Bolagsverket. Det finns dock ingen sanktion kopplad till bestämmelsen, vilket innebär att du bör kontakta Bolagsverket och rätta till felaktigheten så fort som möjligt.

Skatteverket

Vad gäller Skatteverket så kan det resultera i ett skattetillägg om man lämnar en oriktig uppgift (eller utelämnar information) i sin deklaration (49 kap. 4 och 5 § skatteförfarandelagen). Om du har lämnat fel uppgifter i din inkomstdeklaration kan du rätta dem i efterhand och slippa betala ett skattetillägg. Exempelvis genom att ta upp inkomster i din deklaration som du tidigare inte redovisat. Det räknas som en självrättelse så länge som Skatteverket inte har upptäckt att du har lämnat en felaktig eller ofullständig uppgift.

En rättelse ska innehålla en begäran om ändrad beskattning och uppgifterna ska vara så tydliga och fullständiga att Skatteverket ska kunna fatta ett korrekt beslut om beskattning direkt utifrån de uppgifter du lämnat (49 kap. 10 § första stycket 2 punkten skatteförfarandelagen).

Utöver ett skattetillägg så kan man vid oriktigt lämnade uppgifter dömas för skattebrott (2 § skattebrottslagen). Ett skattebrott kan både vara ett aktivt och passivt. Aktivt skattebrott innebär att den skattskyldige lämnar en oriktig uppgift. Passivt skattebrott handlar om en underlåtenhet att lämna deklarationer eller uppgifter i deklarationer och kontrolluppgifter vid förfrågan. I svensk rätt kan man bli dömd för såväl aktiva som passiva skattebrott.

Den som på eget initiativ vidtar åtgärd som leder till att skatten kan påföras, dvs. att rätt skatt kan betalas utifrån dina intäkter, döms inte till ansvar för skattebrott (12 § skattebrottslagen).

Mot bakgrund av det ovanstående bör du så fort som möjligt skicka in rätt uppgifter till Skatteverket för att undvika att påföras både skattetillägg och ansvar för skattebrott.

Sammanfattning och råd

Kontakta både Bolagsverket och Skatteverket så fort som möjligt. På detta sätt undviker du ansvar för denna försummelse. Här kan du läsa mer om hur du gör en självrättelse till Skatteverket.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline,se

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare