Anmäla förtal

Jag är dömd för ett brott för cirka fem år sedan, påföljd samhällstjänst några timmar. Nu har en person (jag tror mig veta vem) börjat sprida domen bland bekanta samt i föreningar där jag är medlem. Kan det löna sig för mig att anmäla personen för förtal?

Jag anser att när jag avtjänat straffet skall jag räknas som fri. Det var inget våldsbrott.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utpekar man någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller annars lämnar uppgifter ägnade att utsätta personen för andras missaktning, kan man enligt 5 kap. 1 § brottsbalken, dömas för förtal. Själva utpekandet ska vara av allvarlig art och ska typiskt sett ha lett till en skada. Däremot behöver skadan ej ha inträffat men för att bestämmelsen om förtal ska bli tillämplig krävs det att uttalanden om personen ska vara avsett att skada en människans anseende. Det spelar således stor roll till vilka personer som uppgifterna och informationen har nått.

Du skriver att en person börjat sprida information om att du har begått ett brott, oavsett om sådana uppgifter är sanna eller inte är detta ett utpekande på att någon är brottslig och skulle kunna utgöra förtal. Det är dock svårt för mig att ge ett svar på om en anmäl skulle leda till åtal, då det alltid görs en bedömning från fall till fall och då jag inte har all information kring händelsen, ex. hur stor spridningen har blivit, om detta har resulterat i någon skada för dig, vad det är för brott det rör sig om etc. Men utifrån den information jag har är min bedömning att brottet förtal skulle kunna föreligga och att du därför skulle kunna göra en polisanmälan.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte får du gärna återkomma till oss med mer information!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare