FrågaSKATTERÄTTÖvrigt13/12/2022

Anmälan av företag vid misstänkt fel eller fusk vid beskattning.

Hej! Jag vet om ett företag som varken betalar moms eller skatt på lönerna som betalas ut. Kan jag anonymt tipsa er om det och kolla upp det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Vi kan tyvärr inte ta emot anonyma tips och göra mer omfattande utredningar via vår kostnadsfria juridiska rådgivning, vilket är tjänsten du valt att vända dig till. I denna tjänst har vi endast befogenhet att besvara juridiska frågeställningar och rekommendera tillvägagånssätt. Jag kommer därför i mitt svar hänvisa dig till ett alternativt handlingssätt som du kan använda dig av.

Ett företag har som huvudregel skyldighet att betala s.k. arbetsgivaravgifter på löner som betalas ut samt att betala moms, detta kan dock variera beroende på om företaget är ett utländskt sådant eller om det har ingått speciella skatteavtal. Du har möjlighet att anmäla till Skatteverket om du misstänker att ett företag fuskar eller gör fel gällande beskattningen. Du bör vara medveten om att företaget som du tipsar om har rätt att ta del av din anmälan. Om du inkluderar ditt namn i anmälan eller andra personuppgifter (vilket inte är ett krav) har företaget rätt att ta del av ditt namn. I anmälan ska du inkludera information som gör att företaget kan identifieras, exempelvis genom organisationsnummer, telefonnummer, firmanamn eller webbplats. Du behöver även beskriva det misstänkta fusket och under hur lång tid du tror att detta har pågått.  Om du vill göra en anmälan till Skatteverket kan du göra detta via länken nedan:

https://skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejlaoss/tipsaommisstanktfusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Erika StålhammarRådgivare