Anmäla för bedrägeri när man köpt vara på nätet av person som slutat höra av sig?

Hej!

Jag har köpt en begagnad vara online av en annan privatperson. Jag betalade för varan i förskott och nu har jag inte fått den. Personen jag köpte varan av har slutat höra av sig samt tagit bort annonsen raderar sitt konto från sidan (shpock) som jag köpte varan på. Jag vet att jag kan kräva in pengar via kronofogden, men kan jag även polisanmäla för något (kanske bedrägeri)? Jag har fått känslan av att intentionerna aldrig var att skicka varan (utan bara få betalt) och det rimligtvis borde ju det vara olagligt. Hur går jag tillväga?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av informationen i din fråga tycks det röra sig om ett "klassiskt" bedrägeri 9 kap 1 § Brottsbalken (BrB). Således tycker jag gott du kan lita på din magkänsla och göra en polisanmälan.

Alla rekvisit för bedrägeri tycks nämligen vara uppfyllda här. Person X i fråga har vilselett dig genom att få dig att tro att denne ska sälja en begagnad vara (vilket denne aldrig tänkt sig). Detta vilseledande leder sedan till att du (i felaktig tro) betalar pengar eftersom du tror du ska få denna begagnade vara. Denna disposition innebär en förmögenhetsöverföring från dig till person X. Så fort denne person X får pengarna har ett fullbordat bedrägeribrott begåtts.

När en person (som person X) tar bort sitt konto och går under jorden efter att ha fått betalning tyder det oftast på bedrägeri. Om du fortsatt inte på något sätt får tag i person X så denne kan förklara sitt agerande bör du därmed göra en polisanmälan. En polisanmälan går exempelvis att göra på närmsta polisstation eller via telefon på 114 14. För mer information gällande den frågan hänvisar jag till polisens hemsida https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/

Hoppas du känner att du fått klarhet i din fråga och att situationen löser sig på bästa sätt!

Sebastian NäslundRådgivare