Anmäla en våldtäkt som hände för ett tag sedan

En manlig vän till mig blev våldtagen av en kvinna i sept 2009. Därefter började hon hota honom till fortsatt samlag under 6 månader och inom en sexuell läggning som inte var hans. Hon hotade honom dessutom till att ingå i ett förhållande som varade i tre år. Hennes hot innebar att hon bestämde över hans liv utom arbetstid. All fritid bestämde hon över, vem han skulle få umgås med och vad han skulle göra, hela tiden under hot.

Idag är han fri från henne, men han har en mycket stor personlighetsförändring och han polisanmälde henne aldrig då hon bl.a. hotade med att hon skulle anmäla honom för våldtäkt och han trodde aldrig att han skulle bli trodd.

Han kan prata om det som hänt idag med vissa svårigheter, får hjälp hos krisjouren som sagt att de kan tänka sig att följa med honom vid polisanmälan och jag tycker han ska anmäla henne, fast det är 9 år sedan det skedde.

Vad tycker du?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill inleda med att säga att våldtäkt är ett mycket allvarligt brott och reglerna om våldtäkt hittar man i Brottsbalken (BrB).

Kvinnan som våldtog din vän kan dömas till ansvar:

Personligen så tycker jag att man ska anmäla brott. Men din vän har gått igenom ett trauma. När det gäller trauma så tror jag att varje person har sitt sätt att hantera det. Så om din vän känner att han inte kan/ orkar anmäla det, så är det helt OK.

Med det sagt, så har det just nu gått cirka 9 år sedan händelsen. Anmäler man en våldtäkt inom 10 år så kan den anklagande dömas till påföljd (som fängelse). Detta ser man om man läser reglerna i BrB 6 kap. 1 § jämte BrB 35 kap. 1 §.

Bevisbördan kommer ligga på åklagaren (och din vän) om det blir ett åtal:

Bara för att man gör en polisanmälan så finns det ingen garanti för att det blir ett åtal. Blir det ett åtal så kommer det vara din väns sida (alltså åklagaren) som ska lägga fram tillräckliga bevis som övertygar rätten om att kvinnan begått brottet.

Generellt så är det svårare att bevisa händelser som skett så långt tillbaka i tiden. Det faktum att krisjouren är beredda att styrka hans uttalanden är lovande, men det kommer krävas mer. Har han möjligen dokumenterat händelserna? Med det menar jag, bilder, skriftliga beskrivningar av händelserna eller pratade han om detta med sina vänner när det hände? Ju mer desto bättre!

Det finns en risk att han inte kommer bli tagen på allvar:

Man tänker ofta på våldtäkt som ett brott som begås mot kvinnor. Det kan hända att han känner att han inte kommer tas på allvar för att han är man. Han är säkert orolig att det kommer slå tillbaka på honom, speciellt med tanke på att kvinnan har hotat med att anmäla honom för samma brott.

Sammanfattning:

Detta är som sagt ett trauma. Jag tror att din vän måste tänka på om han är redo att gå igenom en eventuellt långdragig process. I fall som dessa så blir det väldigt personliga anklagelser. Det kan ju hända att det bästa för din vän är att jobba vidare på att komma över traumat i lugn och ro. Att få sitt trauma ifrågasatt är jobbigt nog, att dessutom riskera att själv bli anklagad för något så hemskt som en våldtäkt verkar för mig ofattbart.

Min rekommendation:

Prata med din vän. Du kanske kan fråga om han har tänkt på att mer aktivt försöka komma över sitt trauma och i sådana fall på vilket sätt. Det bästa för honom kanske är att gå och prata med någon som är utbildad i att hantera trauman. Å andra sidan kanske en anmälan kan vara ett sätt att lägga detta hemska bakom sig?

Detta är väldigt subjektivt och hade jag varit i hans situation så tror jag inte att jag skulle känna mig bekväm med att öppna upp det igen. Men det är definitiv bra att ge honom ett forum där han kan prata om detta och där hans beslut (vare sig han anmäler eller inte) accepteras.

Jag hoppas verkligen att du fick klarhet i situationen och kan prata med din vän om detta! Skulle ni har fler frågor så är det bara att skicka in fler!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare