Anlitande av en advokat i förvaltningsrätten

Hej! Jag har ett mål i Förvaltningsrätten. Jag skulle vilja ha en advokat som företräder mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vi på Lawline är dock inte advokater, utan juriststudenter eller jurister. Vi rekommenderar dig därför att ta kontakt med någon som är advokat, eftersom det framgår av din fråga att det är det du är ute efter. Om du låter ett ombud företräda dig kan denne behöva styrka sin rätt att utföra detta genom en skriftlig fullmakt. Värt att nämna är att du även har möjlighet att företräda dig själv. Det finns alltså inget krav på att du måste anställa en advokat i förvaltningsmål.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare