Ankomstdag för handlingar till myndighet

Jag har lagt i Tingsrättens brevlådan min överklagan – övertygad att dagen jag har gjort det plus datum på själva skrivelsen/överklagan är det som gäller som delgivning. Det var inga hinder att lägga mitt brev där.

Mer än en vecka efter att jag har gjort det kommer domen från Tingsrätten – överklagan kom för sent.

Läste en gång till upplysningar om hur vi ska överklaga, bifogade till den första domen – där finns ingen förbjud att lägga skrivelse med överklagan i Tingsrättens brevlåda.

Mest med tanken att vi alla vet att dagens Post fungerar mycket dåligt, har jag gjort mig extra besvär och levererade brevet direkt till Tingsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det stämmer att som ankomstdag ska räknas den dag som du lagt handlingen i domstolens brevlåda eller till och med dagen innan. Samtliga handlingar som ligger i brevlådan när domstolen första gången tömmer denna en dag, ska anses ha kommit in närmaste föregående arbetsdag. Detta framgår av Förvaltningslagen 22 § 3 st.

Lägger du en överklagan i domstolens brevlåda kl 23 på kvällen dag 1 och domstolen tömmer sin brevlåda kl. 8 dag 2 så ska handlingen anses inkommen dag 1. Detsamma gäller om handlingen lagts i brevlådan kl. 6 på morgonen dag 2. Även den handlingen ska anses ha kommit in dag 1. Och lämnar du in handlingen på en söndag så ska handlingen ha ansetts kommit in på fredagen.

Såvida du lagt överklagandet i domstolens brevlåda innan överklagandetiden gått ut, så ska det alltså anses ha kommit in i tid. Mitt tips är att du tar kontakt med domstolen och frågar om detta. Står de fast vid att överklagan kommit in för sent men du är av annan åsikt så kan du överklaga tingsrättens beslut, se Rättegångsbalken 52 kap. 1§.

Önskar du mer rådgivning kan du även boka tid med en av Lawlines jurister här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare