Anklagad för stöld

Hej! Tänkte höra det är så att min mormor gick bort för ett litet tag sedan och nu anklagar hennes makes söner oss/vår familj för att ha tagit pengar som har legat hemma hos dom fastän vi INTE har gjort det. Sen så har våran kusin trädit fram och sagt att min bror sagt att vi har tagit pengarna fastän detta inte är sant heller. Om detta blir ett polisärende vad händer då? Eftersom dom nu antagligen ljugit ihop sig mot oss antagligen för att dom själva gjort det dom anklagar oss för eller något liknande då vi inte ens visste om dessa pengar? Finns det någon risk för en dom i detta läge då allt bara är lögner mot oss?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om man blir anklagad för brott är det alltid regeln ”oskyldig tills motsatsen har bevisats” som gäller. Detta brukar kallas oskuldspresumtionen, och medför bl.a. att det är åklagaren som måste bevisa att en person har begått ett brott. Det ställs höga krav på bevisningen för att någon ska kunna dömas för brott.

Det är svårt att säga säkert vad som skulle kunna hända er om detta blev ett polisärende, men utifrån det du skriver i din fråga verkar det enligt min åsikt inte kunna bli någon dom mot er. Det ska inte räcka att någon pekar ut en annan person som brottslig, det krävs mer bevis än så för att någon ska kunna dömas.

Hoppas att det ordnar sig!

Lawline RådgivareRådgivare