FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/10/2021

Ångra villkorat köp i butik

Hej! Jag var i en möbelbutik och beställde ett matbord som jag gillade och fanns på plats , jag och min dotter efter beställde 8 styckna matstolar till bordet också. Chefen / ägaren sa till oss att stolarna ska beställas hem till oss i med de har inte den i butiken vilket jag accepterade men betonade att min man (som inte har varit på plats då vi beställde ) måste godkänna köpet . Ägaren var så trevlig och enligt honom var inget problem om min man kommer och se bordet samt godkänna andra varor ( matstolarna) . Då jag betalade hela summa båda gör bordet sant 8 matstolar. När jag gick hem visade en bild av stolarna till min man han gillade inte modellen då exakt dagen efter kl 10 på morgonen ringde upp möbelaffären och avbeställde min beställning och han sa ingenting och väntade på oss söndag som vi kom överens att min man skulle titta på matbordet och andra varor . Helgen åkte vi där och min man godkände matbordet men gillade inte något annat . Vid kassan när jag begärde resten av pengarna tillbaka då ägaren nämnde att ni får ingen pengar tillbaka men istället ni få tillgodokvittot för att handla andra varor ?! Han menade i med jag fysisk beställde varorna i butiken då kunde jag inte använda öppetköp eller avbeställning ?! Vilket är väldigt märkligt eftersom vi kom överens med varandra att min man också måste godkänna köpet och exakt dagen efter avbeställde varorna ? Jag undrar hur ska jag gå tillbaka mina pengar i med ägaren var väldigt oärlig och oseriös?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att problemet är att du har köpt åtta stolar med villkoret att du ska få backa på köpet om din man inte vill ha stolarna. Nu vill alltså inte butiken låta dig få pengarna tillbaka utan vill ge dig ett tillgodokvitto.

Skydd av konsumentköprätt

Eftersom du är konsument och har handlat i en butik blir konsumentköplagen (1990:932), KKöpL, tillämplig. De rättigheter du har enligt lag aktualiseras bara om varan blir försenad i leveransen eller om det är fel på varan (KKöpL 13 och 22 §§). Eftersom varan verkar finnas för dig att hämta upp redan nu, och eftersom det inte är fel på stolarna i sig, har du tyvärr ingen rätt att häva köpet på konsumentköprättslig grund.

Öppet köp

Tyvärr finns det ingen lag som säger att butiker måste ha öppet köp. Butiker väljer ofta frivilligt att ge sina kunder den möjligheten, men de måste inte enligt lag. Om det inte står på kvittot eller någonstans i butiken att det är öppet köp har sannolikt inte butiken valt att erbjuda det. Då har du tyvärr inte rätt till öppet köp.

Ångerrätt

Ångerrätt liknar öppet köp men är rent formellt en rättighet som erbjuds i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, DAL. Tyvärr gäller den lagen inte vid köp i butik (DAL 1 kap 1 §). I ditt fall har du alltså ingen ångerrätt.

Spelar avtalet någon roll?

När man träffar avtal på ett område som omfattas av KKöpL, som i ditt fall, så blir avtalsvillkor till fördel för dig som köpare bindande (KKöpL 3 §). Det innebär att villkoret att din man ska godkänna köpet egentligen är bindande för butiken. Rent juridiskt kan man se det som ett köpeavtal med möjlighet för köparen att ångra sig. Man kan påstå att ni har avtalat fram en rätt att ångra köpet. I så fall har du rätt att få pengarna tillbaka.

Problemet med detta är att det blir svårt för dig att bevisa vad ni har sagt. Eftersom du redan har betalat är det du som måste agera rättsligt, du måste stämma butiken i extremfallet. Om du gör det är det du som måste visa att ni har avtalat om ångerrätt. Eftersom ni bara kommit överens muntligt om ångerrätten, och eftersom butiksägaren inte vill erkänna vad som avtalats, kommer det bli ord mot ord. I ett sådant fall kommer sannolikt butiken tyvärr vinna.

En liten möjlighet

Den lösning jag skulle kunna komma på bygger på vad det står på kvittot. Man kan se ert avtal som ett köp som inte fullbordats, utan som ett avtal om att du eventuellt vill köpa stolarna och att du lämnar en deposition. Om butiken inte har specificerat vad det är du har betalat för skulle du möjligen kunna hävda att du inte köpt något, utan bara lämnat säkerhet för att avgöra om du vill köpa dem senare. I ett sådant fall skulle det sannolikt ligga på butiken att visa ett köpeavtal. Om de inte har dokumenterat allt korrekt kan de få problem att visa det.

Lite beroende på hur du har betalat och vilken dokumentation det finns mellan dig och butiken kan det alltså finnas en liten möjlighet att du skulle få rätt i domstol. Du ska då hävda att det inte finns något köpeavtal, varpå butiken måste visa att det finns det.

Slutsats

Även om du har rätt att frånträda köpet kommer det bli mycket svårt för dig att bevisa det i domstol. Anses det som att du har gjort köpet har butiken ingen skyldighet att varken ge pengar eller ett tillgodokvitto. Tyvärr ser det ut som att det bästa alternativet är att acceptera tillgodokvittot. Beroende på vilka bevis butiken har på vad din betalning avser kan det finnas en möjlighet att få tillbaka pengarna.

Vad du kan göra

Om du har något bevis på att butiksägaren har sagt att din man måste godkänna köpet, eller om du tror det finns en chans att de kommer gå med på att det har hänt, kan du kontakta oss för vidare hjälp. I så fall är chanserna bättre.

Om du frågar butiken om de kan visa vad de har för dokumentation på ett avtal er emellan, och det inte uttryckligen står att det rör sig om ett köp, kan det också finnas en möjlighet att nå framgång. I så fall kan du också kontakta oss för vidare hjälp.

Till sist vill jag föreslå att du, förutom om du eventuellt ber om dokumentation på avtalet, inte pratar så mycket med butiken. Om du vill agera rättsligt kan det du sagt eller skrivit felaktigt tas upp som bevis på att du har avsett att köpa stolarna.

Dessvärre kan jag inte ge dig bättre råd med den information jag har fått, hoppas mitt svar var tillräckligt tydligt. Kontakta gärna oss om du har fler frågor!

Vidar WicklundRådgivare