Ångerrätt vid fysiska hyresavtal

Har tecknat ett hyresavtal på en lägenhet. Detta gjordes helt på distans. Fick på mejl och signera med bankid.

Har jag ångerrätt pga jag tecknat det på distans?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att besvara din fråga med utgångspunkten att du hyr denna lägenhet som privatperson, och att detta inte rör sig om uthyrning i andra hand.

Du har ingen ångerrätt

För avtal som ingås på distans gäller vanligtvis reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. I 2 kap. 1 § andra stycket första punkten denna lag anges dock att lagens bestämmelser inte gäller för avtal som avser uthyrning av varaktigt boende. Varaktigt boende innebär att lägenheten ska användas som permanent bostad. Du har alltså ingen ångerrätt som du kan grunda på bestämmelserna i denna lag.

Avtalet behandlas på samma sätt som ett vanligt hyresavtal

Istället kommer kontraktet att behandlas som ett vanligt, fysiskt kontrakt. Detta innebär att de regler som blir aktuella återfinns i 12 kap. jordabalken, även kallat hyreslagen. I detta kapitel finns ingen bestämmelse som ger dig någon ångerrätt. Däremot finns bestämmelser om uppsägningstid. Du som hyresgäst av en bostadslägenhet har alltid rätt att säga upp avtalet så att det upphör att gälla till månadsskiftet som inträder tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Du har alltså ingen ångerrätt som kan baseras på bestämmelserna i svensk lag. Mitt råd till dig är dock att läsa igenom ditt avtal en gång till, då själva avtalet kan innehålla en ångerrätt.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare