FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/12/2020

Ångerrätt och vad man behöver göra som privatperson

Hej!

Jag blev uppringd från en telefonförsäljare som övertalade mig att ingå i ett avtal om lotter. Jag sa att jag ville läsa mer om detta innan jag ingick ett avtal och då sades det att jag har 48 timmars ångerrätt till abonnemanget som gäller 4 månader 700kr/månaden. Direkt efter samtal googlade jag och blev illa till mods kring företaget och jag mailade direkt att jag utnyttjar ångerrätten och att jag inte vill ingå i något kontrakt med dem. När jag ringer deras kundtjänst svarar de inte och jag har inte fått något svar på mitt mail. Finns det något mer jag bör göra eller information jag bör säkerhetställa har gått fram för att se till att jag inte blir tvungen att betala någonting?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt Distanslagen 2:2p9 anger att säljaren ska informera kunden om hur denne kan utöva sin ångerrätt. Vid telefonförsäljning som sker på säljarens initiativ ska säljaren vidare enligt 2:3a ge kunden en läsbar version av sitt anbud som du sedan accepterar skriftligt. Har avtalet inte ingåtts på detta sätt så är det ogiltigt redan här.

Vidare har du enligt lag 14 dagars ångerrätt vid distansavtal (avtal utanför affärslokaler), se distanslagen 2:10 med några få undantag enligt 2:11. Jag förstår det som att det inte är fråga om livsmedel, vara med bruten försegling eller en tjänst som du ens erhållit eller använt ännu.

Det ska räcka med att du har skickat dem ett mejl, svarar de inte i sin kundservice så ska inte det gå ut över konsumenten. Jag skulle råda dig att skicka ytterligare ett mejl med en påminnelse till dem. Men om din ångerrätt skulle t ex gå ut den 4e december och du har skickat ett mejl till dem den 3e december så har du utnyttjat din ångerrätt inom tidsfristen, även om dem inte svarar på mejl eller i telefon.

Spara mejlet som du har skickat till dem, skulle du få en faktura så ringer du upp dem igen och uppger att du har skickat ett mejl att du ångrar dig och vilket datum som mejlet skickades.

Hoppas det var svar på din fråga!

Sanna ParkanRådgivare