FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/05/2023

Ångerrätt i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler?

Jag beställde nyligen en vara på nätet för 399 kronor som jag ångrar. Fast jag vet att enligt distansavtalet så kan man inte ångra köp under 400 kronor. Men jag undrade om det finns något undantag eftersom det gäller bara 1 krona skillnad. Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar i din fråga ovan att de 399 kr utgör det fulla beloppet du betalt till företaget och att inga andra kostnader skall tillkomma, det antas även att detta rör sig om ett konsument - näringsidkare förhållande.

Precis som du skrev ovan så är ängerrätten i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, ej tillämpbar på betalningar som understiger 400 kr. Eftersom detta är fallet för din del blir således denna lag dessvärre ej tillämplig.

Den allmänna principen inom avtalsrätten är att avtalet skall hållas (Pacta Sunt Servanda) och därmed är det enbart vid undantagsfall som du kan häva köpet. Här kan det däremot vara tillämpligt att se till det avtal som råder mellan er då det där kan framgå någon typ av klausul som kan ge dig vägledning i fallet.

I annat fall är det Konsumentköplagen (2022:260) som blir tillämplig. I denna lag finns det dessvärre ingen ångerrätt men skulle det återfinnas ett fel i varan kan du med stöd i denna lag reklamera produkten. Om så är fallet är det däremot av yttersta vikt att ni kontaktar säljaren direkt ochh upplyser de om önskan att reklamera.

Alltså, en sammanfattande bedömning i ditt fall är som följer: Trots att det enbart rör sig om 1 kr kan du dessvärre ej hävda ångerrätten enligt distansavtalslagen.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkomen att åter höra av dig hos oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare