Angående laglott, efterarv och särkullbarn

Hej jag är en av två barn och mina föräldrar är gifta. En av mina föräldrar har via ett tidigare förhållande ett särkullbarn.

Hur mycket får Mamma ärva?

Hur mycket får särkullbarnet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

Jag förmodar att det är fadern som avlidit i det av dig givna fallet. I sådant fall har modern rätt till efterarv från sin make. Efterarvet omfattar all kvarlåtenskap, förutom den arvslott som särkullbarnet har rätt till - om hen inte väljer att avstå att ta ut arvet först efter det att modern har avlidit.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att ställa eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare