Angående första arvsklass

Hej när min pappa dog fick jag och min bror tillsammans med mina halvsyskon (pappas barn) dela på hälften av arvet. Pappa och mamma var gifta, nu är min mamma gammal och vill att hennes arv enbart ska till hennes barn. Är det självklart eller måste mamma skriva testamente?

Lawline svarar

Hej!

Som jag förstått frågan är din mamma ensamstående och har barn, vilka hon vill ska ärva henne. En sådan önskan behöver inte regleras i något testamente.

Vid arvsskifte delas arvingar in så kallade arvsklasser. I den första arvsklassen ingår bröstarvingar, dvs. barn till den av avlidne. Om det finns arvingar i denna arvsklass kommer hela arvet att fördelas mellan dessa.

Vänligen återkom med kompletterande frågor om jag missuppfattat din fråga.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare