Angående försäljning av kopior

Hej, min partner har bl.a. sålt kopior av väskor, kläder m.m. på en loppis. Polisen har varit där och tagit vissa märken.

Fråga 1: Är det på något sätt förbjudet att föra in denna typen av kopior i Sverige, via resväska, om de inte överstiger fastställt maxvärde på privatinförsel. Med andra ord, likställs detta med "vanlig införsel"?

Fråga 2: Jag hörde av andra loppisförsäljare (som råkade ut för samma sak) att de frågar om jag har fakturor på kopiorna, för att påvisa att de inte är stulna (?) Är det godtagbart att säga nej för att man inte fick någon och att det inte ges någon sådan när man har köpt dessa på en basar utomlands?

Fråga 3: På frågan som polisen kommer att ställa "visste du om att detta var kopior?" vad blir utgången av att man svarar ja respektive nej på dessa frågor?

Fråga 4: Hur beräknas böter på denna typ av brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fråga 1:
Tullverket ingriper inte i det fall man för med sig kopior från annat land in i Sverige om de inte är anskaffade för kommersiell natur. Med detta menas att man inte får föra in kopiorna i landet med avsikt att sedan sälja dem vidare. Anledningen till att man inte får föra in kopior i syfte att sälja dessa är att det är ett brott.

Att sälja kopior bryter bland annat mot upphovsrättslagen och varumärkeslagen. Den som har upphovsrätt till ett verk har också rätt att bestämma över verket, det vill säga huruvida fler exemplar av verket ska framställas och distribueras på marknaden. Det samma gäller för varumärken. Den som gör intrång i upphovsrätten eller varumärkesrätten döms till böter eller fängelse i högst två år, se 53 § upphovsrättslagen samt 8 kap. 1 § varumärkeslagen.

Man får alltså föra in kopior förutsatt att de är ägnade för gemensamt bruk. Dock finns då en gräns på ett värde av 4 300 kr om man reser med färja eller flyg i chartertrafik samt 3000 kr om man reser på annat vis. Överstiger värdet av kopiorna detta måste man till tullverket betala tull.

Fråga 2:
Finns ingen faktura kan du ju inte heller hävda att sådan finns. För att svara på den frågan får man helt enkelt vara ärlig och säga att kopiorna är inköpta utomlands på ställen där man inte erhålls kvitton.

Fråga 3:
För att straffas för upphovsrättsintrång eller varumärkesintrång krävs att man haft uppsåt eller varit grovt oaktsam. I det fall man inte vetat om att det är kopior blir det fråga om oaktsamhet. Man gör då en bedömning över huruvida man borde ha insett detta eller inte. Vet man om att det är kopior man säljer har man uppsåt. Man kan alltså dömas till straffansvar oavsett, denna fråga får snarare en betydelse över hur strängt straff man ska åläggas.

Fråga 4:
Exakt hur mycket man kan få böta är omöjligt för mig att säga. Vid bedömning av hur stor böter det kan bli fråga om beaktar man bland annat skadan som intrånget har utgjort, det vill säga den ekonomiska skadan, och även om brottet begåtts uppsåtligen eller av oaktsamhet. I detta hänseende kan det alltså vara till fördel att dömas till oaktsamhet då detta kan vara anledning till en lägre böter. Se 29 kap. 1 § brottsbalken.

Det finns olika typer av bötesstraff. Dagsböter, penningböter och normerande böter. Utgångspunkten är, om specifikt bötesstraff ej är föreskrivet för brottet. att man döms till penningböter i lägst 30 dagar och högst 150 dagar om lägst 50 kronor och högst 1000 kr per dag. Det kan dock föreligga särskilda skäl för att annat ska bestämmas. Skulle brottet föranleda ett lägre straff än 30 dagars dagsböter blir det istället penningböter som ligger på lägst 200 kr och högst 4000 kr. Normerande böter blir endast tillämpligt om det finns föreskrivet för brottet. Se 25 kap. BrB.

Du kan läs mer om hur tullverket förhåller sig till piratkopior här. Även på polisens sida hittar du information om immaterialrättsbrott, du hittar det här.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare