Angående bedrägeri och avtalsbrott

Hej,

Kan man polisanmäla Postnord för bedrägeri eftersom dom tar ut avgifter men inte levererar något?

Jag tänker att företag kan ju inte sälja varor eller tjänster som man tar betalt för och sen inte leverera något, man måste ju leverera varan eller tjänsten annars är det väl bedrägeri.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett företag är något som man inom juridiken kallar en juridisk person. Juridiska personer kan inte göra sig skyldiga till bedrägeri - det är bara fysiska personer som kan göra sig skyldiga till brott. Visserligen kan de personer som sitter i ledningen i ett företag (t.ex. VD:n eller styrelsen) göra sig skyldig till brott om vederbörande t.ex. upprättar en marknadsplan som går ut på ekonomisk brottslighet.

Om du vill göra en polisanmälan, måste du alltså kunna peka ut en specifik person på ett företag som du anser har gjort sig skyldig till ett brott. I ditt fall tror jag att utsikterna för att övertyga en åklagare att väcka åtal är relativt mörka, eftersom det som du beskriver låter mer som ett avtalsbrott, snarare än bedrägeri.

Om du har betalat pengar för att skicka något, och Postnord inte har levererat paketet, kan du kräva att få tillbaka dina pengar. Det är vanligtvis följden vid ett avtalsbrott. Men jag tror som sagt att du kommer att ha svårt att övertyga polisen och åklagaren att någon på Postnord har gjort sig skyldig till bedrägeri.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare