Ang. snatteri

Hej,

skrev en fråga till er igår och fick svar.

Blev tagen för snatteri, är 15 år, tidigare ostraffad. Varans värde var 115 kr. Vad kan böterna kosta? Och finns det någon möjlighet att det inte blir böter?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller tillgrepp i butiker är det vanligen värdet på varorna som avgör hur brottet rubriceras (som normalfall eller grovt brott exempelvis). Gränsen mellan vad som anses som snatteri och stöld är 1 000 kr (se rättsfallet NJA 2009 s. 586). Då varans värde i ditt fall var 115 kronor är det ju således fråga om snatteri och inte stöld.

I enlighet med lagrummet 8 kap. 1 § ska den som olovligen tager vad annan tillhör dömas för stöld till fängelse i högst två år. I 8 kap. 2 § regleras dock när brottet är att anse som ringa med hänsyn till det värde som varan hade, samt övriga omständigheter vid brottet. I sådana fall döms för snatteri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det är således 8 kap 2 § som isåfall blir aktuell i ditt fall. Se lagrummet här.

Det är svårt att svara på vad bötena kan utfalla i för summa eller huruvida bot kommer att ges, då jag i övrigt inte vet omständigheterna i målet. Men trots att fängelse finns i straffskalan för snatteri torde det i praktiken vara vanligare med böter eller villkorlig dom och värdet spelar som sagt roll vid bedömningen för påföljd (värdet i ditt fall var ju relativt lågt).

Hoppas du fått svar på din fråga och återkom gärna om du undrar över något mer!

Malin DijnérRådgivare