Ändringsfrekvens av brottmål i hovrätten

Hej! Min våldtäksman dömdes i tingsrätten, och har överklagat. Jag är ni orolig att möta han på gatan igen om han frias, och undrar om ni har någon form av statistik på ändringsfrekvensen på hovrätten vs tingsrätten i sexualmål. Jag antar att de gör samma bevisvärdering om den åtalade inte lägger fram ny bevisning(vilket han inte gjort) samt ser att dommen är styrkt. Vi har mycket bevis på vår sida, vittnen till själva händelsen, vittnen på hur jag mådde efteråt samt stödbevisning. Han har ingen bevisning snarare tvärtom då hans vittnesmål inte är trovärdig då vi kunde bevisa han ljög i saker. Vad tror ni som är utbildade? Och är det rimligt att vara orolig för att han frias helt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en undersökning daterad 2015 (Östling, Svea hovrätt (2015), se s.5, s.6, och s. 12 f.) framgick det att av brottsmålsdomar låg ändringsfrekvensen på 44 % i hovrätten. Sett till sexualbrottmålen låg ändringsfrekvensen på 31 %. Statistiken avser ändringar såväl i mildrande som skärpande riktning, gällande påföljd och friande eller fällande dom, varför procenttalet blir högre än vad procenten ligger på för ändring avseende något isolerat hänseende. Frekvensen av ändring från fällande till friande dom lär ligga betydligt lägre än 31 %.

Vi har fri bevisprövning i Sverige. Hovrätten kan därmed göra en annan bevisvärdering än tingsrätten. Det går inte bestämt förutsäga hur domstolen i slutändan värderar bevisningen, men man kan göra mer eller mindre kvalificerade antaganden utifrån hur bland annat högsta domstolen i sina prejudikat resonerat kring liknande bevisning. Mycket talar, utan att vara insatt i sakomständigheterna, med hänsyn till, vad det verkar, det starka bevisläget, för att hovrätten går på tingsrättens linje. Rättsläget kring stödbevisning i sexualbrottmål har utkristalliserat sig i rättspraxis och en trovärdig berättelse av målsäganden i kombination med stödbevisning når i många fall upp till beviskravet (utom rimligt tvivel) i sexualbrottmål. Att hovrätten inte tillskriver viss bevisning lika stort värde som tingsrätten går ändå inte helt att bortse ifrån, det är en teoretisk möjlighet, om än i vissa fall avlägsen sådan.

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare