FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal24/04/2018

Ändring i ritningar i efterhand ett kontraktsbrott?

Hej, min man och jag har tecknat ett förhandsavtal på en lägenhet under byggnad. Nu har det kommit ut en ny ritning på vår lägenhet där man gjort ändringar på framför allt de båda terasserna på taket. Terasserna är ca10% mindre än de var på ursprungsritningen som vi skrev på. Terasserna var 40 respektive 20 kvm på b ursprungsritningarna.

Dessutom har man lagt in två trappsteg på den stora terassen som inte var med på ursprungsritningen. Trappstegen går uppåt och är mindre än 2 meter från balkongdörren. Får man verkligen göra så?

Detta gör att vi vill häva köpet. Har vi rätt att göra det? Lägenheten kostar 11,8 miljoner.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått det rätt från din fråga så gäller detta ett köp av bostadsrätt. Jag antar att båda parter i avtalet är privatpersoner och att Köplagen därför tillämpas.

Fel i vara (vara=lägenheten) kan t.ex. vara att lägenheten inte motsvarar det som den beskrivning som angetts enligt 43 § Köplagen. Om felet är av stor betydelse för dig kan köpet hävas, dock ska detta ske inom skälig tid enligt 39 § Köplagen. Vad som är skälig tid är svårt att säga, så meddela säljaren såfort du upptäckt felet. T.ex. kan trapporna skapa problem eller medföra att lägenheten blir oattraktiv. Kanske har ni redan köpt möbler till terassen som nu inte kommer att passa p.g.a. den minskade yta?

Om det har uppstått någon form av ekonomisk skada för er finns möjligheten av kräva skadestånd enligt 2 kap 2 § Skadeståndslagen.

Jag menar att den beskrivning som finns i ett förhandsavtal är det som ska gälla, d.v.s. en felaktig beskrivning i avtalet utgör att avtalets giltighet bör ifrågasättas. Eftersom jag inte har ditt kontrakt framför mig är det svårt för mig att besluta om vad som exakt bör gälla.

Ta gärna kontakt med vår expressrådgivning om du har ytterligare frågor!

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare