Ändring av stadgar

Hej vi är en ideell kvinnojour och det har uppstått diskussion runt hur vi ska ändra i våra stadgor. Vår sista §6 lyder så här.

§6 Beslut om ändringar av dessa stadgar fattas på årsmöte varvid fodras godkännande av två tredjedelar av de vid årsmötet närvarande medlemmarna.

Jag förstår att man tar beslut om ändring på årsmötet osv. Men min fråga är kan man komma med ett förslag under övriga frågor på årsmötet och då och där rösta och ta beslut om att ändar stadgarna. Eller måste man få en motion om vad man vill ändra innan så medlemmar har möjlighet att själva söka i frågan. Vore Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Svaret på din fråga kan finnas i stadgarna. Om det exempelvis står hur ni skall gå till väga på årsmötet och om det finns andra förutsättningar för att ändra i stadgarna.

Av vad du framfört i frågan, 6 §, så behöver du inte framföra en motion före mötet.

Med vänlig hälsning,

Johan LucaRådgivare