Ändring av gemensamt testamente

Make o Maka utan barn. Maken dör och makan ärver sin make. Testamente är skrivet gemensamt före någon av dom dör. Frågan är om arv till efterlevande syskon till maken har rätt att ärva när skrivet tetstamente finns .Kan makan ändra testamentet som dom gemensamt har skrivit? har hon rätt att skriva ett eget testamente som ändrar det gemensamma testamentet? eller ett nytt eget ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den avlidnes maka ärver före dennes syskon

Enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken har en efterlevande maka rätt att ärva all den avlidnes makens egendom. Detta innebär att syskonen till den avlidne maken, som jag antar att du syftar på i din fråga, inte har någon rätt att ärva sitt avlidna syskon. Det efterlevande syskonet kan dock ha rätt till arv redan när dennes syskon avlider, om detta framgår av det gemensamma testamentet. Sammanfattningsvis ska dock sägas att ett efterlevande syskon enligt huvudregeln inte har rätt att ärva före den avlidnes maka.

Ett gemensamt testamente kan inte ändras av endast en part

Testamentet är ett uttryck för den avlidne makens yttersta vilja och dennes önskan om hur dennes kvarlåtenskap ska fördelas efter makens bortgång. Testamentet kan ändras så länge maken fortfarande lever, men inte efter dennes bortgång. Gemensamma testamenten kan ses som två separata testamenten, vilket innebär att den efterlevande makan kan ändra sin egen del av testamentet, alltså den del som rör hennes kvarlåtenskap. Makan kan alltså inte ändra hur fördelningen av hennes avlidne makes kvarlåtenskap ska ske, däremot kan hon fritt bestämma över hennes egen kvarlåtenskap.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare